fredag 25 mars 2011

Arbetarlitteratur av Antonio Pennacchi

När jag var och handlade mat imorse höll jag denna bok i handen. Lite sugen på att köpa när de dessutom hade 30% på all böcker. Men med tanke på hur sakta jag läser just nu så bestämde jag mig för att vänta.

Författaren Antonio Pennacchi vann Stregapriset med tegelstensromanen Canale Mussolini. Klart jag blir nyfiken på en bok som vinner Stregapriset, lika väl som jag blir nyfiken på vinnaren av Augustpriset.

Mammut är hans debutroman från 1994 som just givits ut i en ny upplaga. Han skrev den som fabriksarbetare på 1980-talet och den handlar om den fackliga kampen för att bevara fabriken som hotas av nedläggning och vilka dragkamper som uppstår mellan arbetare - fack - och arbetsgivare. Modern arbetarlitteratur med andra ord.

1 kommentar:

  1. Jag väntar så på att "Canale Mussolini" ska komma i engelsk utgåva. Snart så... Spännande författare! Ledsamt att han inte har uppmärksammats här i Sverige (i alla fall inte särskilt mycket).

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)