fredag 27 januari 2012

Jag har bestämt mig - årets läsutmaning

Den utmaning jag ger mig själv för 2012 är att läsa 10 böcker på italienska under året. Dels för att jag faktiskt behöver den språkträning det ger, dels för att det står en hel del böcker som jag har samlat på mig i bokhyllan.

Några av böckerna har jag köpt för att läsa, ett par har jag köpt i present till min sambo med baktanken att själv läsa och några har jag hittat bland hans böcker. Det värsta är att högen redan nu består av 10 böcker - men känner jag mig själv så kommer det inskaffas fler innan högen är genomläst. Någon som känner igen det problemet?

***Detta inlägget uppdateras allteftersom med länkar till lästa böcker i utmaningen***


Italo Calvino - Il barone rampante. Klätterbaronen har jag givetvis läst på svenska och drömt om att själv leva uppe bland trätopparna. Helt klart dags att läsa om på italienska i en fin illustrerad utgåva vars fina framsida ses bättre i detta inlägget

Italo Calvino - Marcovaldo. Bok som jag införskaffade till en italienskakurs, men sedan ändrades kurslistan och boken förblev oläst. Men fin är den med :)

Grazia Deledda - Canne al vento. En bok av italiens hittills enda kvinnliga nobelpristagare (1926) hittade jag i sambons hylla. Den köpte och läste han efter att ha inspirerats under vår Sardiniensemester 2010.

Susanna Tamaro - Per sempre. Ny bok som kom ut i strax innan jul som jag har börjat läsa. Känner igen stilen och språket väldigt mycket från barnboken Cuore di Ciccia av samma författare som jag läste nyligen.

Roberto Saviano - Vieni via con me. Detta är en samling berättelser som baseras på monologer som Roberto Saviano har framför på italiens tv. Författaren är ju mest känd för Gomorra, me näven denna finns på svenska med titeln Kom med mig. Köpt av mig i present till sambon. 

Niccolo Ammaniti - Branchie. Jag hittade denna i bokhyllan och tyckt mycket om Niccolo Ammaniti tidigare (Io e te och filmatiseringen av Io non ho paura som jag fortfarande inte läst...) och vilj gärna läsa mer. Denna blir en bra början på fortsatt läsning. 

Eduardo Nesi - Storia della mia gente. Boken vann förra årets Strega-pris och jag ansåg den en uttmärkt julklapp till sambon utan att egentligen veta så mycket om boken. Den dömdes ut totalt av honom som pretentious bullshit  the memoirs of a spoilet brat. Vilket givetvis gör mig ganska nyfiken! Som stregaprisvinnare kan man ju tycka den borde komma på svenska!?!

Luca Bianchini - Siamo solo amici. Bok jag valde i min bokklubb då jag fick en bok gratis. Känner inte till den mer än att jag fick den rekommenderad när jag bad om något bra av en ung italienare som utspelas i dagens samhälle. 

Paolo Giordano - La solitudine dei numeri primi. Även detta en strega-prissvinnare som jag gett till sambon och som nu legat i min att-läsa-hög i flera år. Den gör mig fortfarande nyfiken, speciellt efter att ha sett filmen och fått mig förklarat att boken är så mycket bättre - men jag börjar allvarligt undra om jag någonsin kommer läsa boken... Finns på svenska!

Alessandro D'Avenia - Bianco come il latte, rosso come il sangue. Detta är ytterliga en modern, nyutkommen bok om att vara ung i Italien. 

Nu återstår att se om det blir dessa tio böcker eller vilka som blir nerputtade på att-läsa-listan av nyinköp under året!

Lästa böcker utanför orginallistan:


18 kommentarer:

  1. Många författare är bekanta och några kanske översätts till svenska:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det hoppas jag med, för mig är det ju trots allt roligast att på bloggen tipsa om böcker som kan läsas av mina bloggläsare :)

      Radera
  2. Jag känner igen ditt problem. Har sisådär 30 olästa i hyllan men när jag idag var en sväng i Ljungbys eminenta bokhandel med så stort pocketutbud kunde jag inte motstå att handla ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul!Där kommer jag med säkert fylla på att-läsa-hyllan om några veckor :)

      Radera
  3. Du har gett dig själv en fin utmaning, tycker jag. Många spännande titlar och jag blir nyfiken på den som din sambo kallade för "pretentious bullshit" :-) :-)

    (Och nog är det så- man fyller alltid på boklagren trots att man har fullt upp i "skall läsa"-hyllan.....)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan man låta bli att bli nyfiken när det är en bok som vunnit italiens största litteraturpris som han gör ner på det viset?? ;) Tror jag väljer den som en av de nästa böckerna.

      Radera
  4. Så spännande titlar, jag är urkass på italiensk litteratur så helt klart måste jag kika in och läsa dina texter. Jag själv har precis konstaterat att det där med läsutmaningar är mest roligt att säga, att göra går trögare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt. Förra året klarade jag 7 av 10 som jag utmanat mig att läsa även då. Men 10 är ju faktiskt mindre än en/ mån och eftersom det är den ENDA utmaningen i år så har håller jag än så länge hoppet högt :)

      Radera
  5. Åh, jag tycker det går så tröööögt att läsa på italienska.. Så jag borde väl jag också... Men som det är nu är det ingen ide att ens fundera på saken. Den boken jag började på några dagar innan Clara kom hem från sjukhuset ligger orörd sedan dess.. Jag får nog börja om från början med den om några år eller så ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du vill få något läst de kommande åren så skulle jag tipsa om böcker som flyter lätt - oavsett språk ;) Säg till om du är i behov av böcker så plockar jag ihop några LÄTTLÄSTA att plocka upp i matningspauserna!!!

      Radera
  6. Svar
    1. Knappt en bok i månaden borde inte vara oöverkomligt ;)

      Radera
  7. Vilken bra utmaning! Jag borde nog, i alla fall läsa en bok på spanska i år och kanske en barnbok på arabiska :o

    SvaraRadera
  8. Det här är en utmaning som jag lätt skulle hoppa på om det inte vore för att böcker på italienska är extremt dyra.

    Jag har två av Andrea Camilleri här hemma men de är skrivna på dialekt och min utmaning får väl bli att ta mig igenom dessa i år :-)

    SvaraRadera
  9. Camillieri vågar jag inte ens försöka läsa - beundrar ditt tålamod! Men vi kunde kanske göra ett byte: att jag skickar dig någon/några böcker när jag kommer till Sv och du kanske har någon spännande deckare till mig?! Bl a har jag några Faletti som jag insett att jag inte klarar av att läsa som jag gärna byter bort. Detsamma gäller de flesta av mina utlästa böcker.

    SvaraRadera
  10. En italiensk läsutmaning, spännande! Kan inte mycket om italiensk litteratur, så här kan jag lära mig massvis. Noterar att italienarna vet åt vilket håll man skriver bokens titel på bokryggen - inte som de knasiga tyskarna ... ;)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)