fredag 29 april 2011

The Age of Innocence

Det var ett roligt sammanträffande att det kom ut en svensk pocketupplaga av Oskuldens tid samtidigt som jag började läsa den på engelska för ett tag sedan. Hermia gillar den mycket och Hannele anser det är en bok som skall njutas långsamt. Och jag håller med dem båda två!

Boken är en ren njutning att läsa och jag sveps med in i en svunnen tidsepok i ett samhälle fyllt av flärd - men jag var tvungen att ge boken tid och fick inse att det inte var en bok man läser i väntan på att barnens simlektion ska vara förbi.

Handlingen utspelar sig i New Yorks societet på 1880-talet, vilket är en mycket inskränkt värld, styrd av en mängd uttalade och outtalade regler. Huvudpersonen Newland Archer anser sig vara en upplyst man med moderna tankar och idéer bl a kring kvinnans ställning. Fast när det kommer tills hur han agerar när han får chansen att uttrycka sina åsikter så visar det sig att konventionens lagar är svåra att bryta. Det är istället den exotiska Ellen Olenska som får stå för den som utan fruktan för konsekvenserna går sin egen väg och faktiskt inte bryr sig om vad folk tycker och tänker.

Operan är en viktig träffpunkt för den grupp människor som florerar i boken och en operasångerska som vid denna tid måste ha gjort ett stort intryck på New York publiken är den småländska Christina Nilsson eftersom hon är den enda artist som omnämns, inte bara i bokens inledningsmening utan även hennes återkomst ett par säsonger senare i ett senare skeende i boken!

3 kommentarer:

  1. Det är härligt med njutningsböcker!

    SvaraRadera
  2. Med tre sådana rekommendationer blir jag tvungen att läsa den oxo. :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)