torsdag 28 april 2011

Rapport över påskekrimläsningen

Som vanligt hade jag tänkt att skriva ett inlägg för varje bok, men när jag ska försöka skriva om de två deckare jag läste under påskhelgen i Dublin så inser jag att de har så många beröringspunkter att det får räcka med ett övergripande inlägg om båda böckerna.

*liten spoilervarning*
Gemensamt för både Viveca Stens nyutkomna Sandhamnsdeckare I natt är du död och Änglavakter av Kristina Ohlsson är att det i båda fallen handlar om studenter som kommit lite för nära känsliga uppgifter i sitt sökande efter uppsatsmaterial och att polisen i båda fallen snart inser att det inte bara handlar om ett mord utan utvecklas till en kamp om tiden... Ytterligare en gemensam nämnare för båda författarinnornas serier är de att man ganska ingående får följa några av huvudpersonernas privata liv (och hur partners/ vänner dras in i själva deckargåtan) vilket numera är legio i väl många deckarserier för att passa min smak. Som mest njuter jag av en bra deckargåta när själva gåtan står i centrum och jag slipper fundera över personernas inbördes relationer och hur de utvecklats genom hela serien.

Med alla dessa gemensamma nämnare så blir det i efterhand lite svårt att hålla reda på vad som hände i vilken av böckerna! Av Kristina Ohlsson har jag bara läst Tusenskönor tidigare. Den gav ett ganska lamt intryck som Änglavakter klår med hästlängder och plötsligt ser jag fram emot att läsa mer av Kristina Ohlsson. 

Vivecka Sten har jag tidigare tyckt var bra, men att börja läsa I natt är du död direkt efter att ha läst Änglavakter så kändes den lite långsam kanske. Dessutom var det svårt att inte se karaktärerna från TV-serien som gick i höstas framför mig när jag läste, vilket förstörde lite av läsupplevelsen.

Egentligen menar jag inte att låta kritisk, för när jag läser deckare så är det stundens underhållning som är det viktigaste och detta är just två deckare som passar utmärkt för streckläsning, som suger tag i en som läsare och därmed uppfyller mina kriterier för en bra deckare!!!

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Änglavakter av Kristina Ohlsson
och kanske även om I natt är du död av Viveca Sten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)