fredag 1 april 2011

World Food Italy

Lonely Planets guidebok World Food Italy med den underbara undertiteln for peole who live to eat, drink & travel har följt med oss på resor genom landet de senaste tio åren (ja, vi införskaffade den flera år innan vi flyttade hit). Tack vare denna förträffliga lilla guidebok har vi ätit gott var vi än befunnit oss. Det är inte så att den ger så mycket tips på restauranger, men däremot innehåller den förteckningar över olika regioner och städers specialiteter och dessutom en mycket behjälplig kulinarisk ordlista som hjälpt oss att ta oss igenom mer eller mindre omöjliga menyer.

Det finns dock ett aber - den gavs ut år 2000 och det verkar inte finnas i någon ny upplaga. Visst, många upplysningar håller än, men de prisuppgifter som finns är i lire och får den att verka minst sagt urgammal. En ny upplaga vore guld!

När jag bläddrar i den inför helgen resa till Venedig blir jag dock för första gången lite besviken på guideboken. Det verkar inte finnas något gott att säga om Venedig - allt är en enda stor turistfälla. Tur att jag har fått lite tips av vänner som känner till staden bättre än jag!

Nu ska jag bre mackor och packa två små väskor - sen åker vi!

Trevlig helg!

1 kommentar:

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)