onsdag 9 januari 2013

Nu är den glada julen slut slut slut

...julegran har dansat ut ut ut

Idag fick julgranen (som åkt ut på balkongen för länge sedan) åka tillbaka till IKEA och jag införskaffade lite gröna ljus att lysa upp vårt annars ganska murrigt röda och bruna vardagsrum. En ny bricka på rea och vips ett stileben i grönt som påminner om att vi går mot ljusa tider trots ganska grått väder denna veckan.

Om böcker vore inredningsdetaljer så passar Isabels nyinförskaffade bok* (enda bokköpet i London i nyår för övrigt) i finaste Puffin classic serien helt perfekt!

*Jules Verne - Journey to the centre of the earth

8 kommentarer:

  1. Så fint! Älskar den där brickan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kunde inte motstå den och på vår puff som tjänar som soffbord är storleken helt perfekt!

      Radera
  2. Fint! Själv har jag inte hunnit plocka bort julen än och här i norra Spanien är det så grått och tråkigt att jag inte alls får några vårkänslor. Tänk att Isabel läser Jules Verne på engelska, häftigt. Jag har helt tappat hoppet om min stora - det är bara rugby som gäller - men nummer två läser nu flytande på båda språken och börjar bli riktigt duktig på engelska. Jag tycker att du borde göra en ny vända med språkinlägg : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ens Isabel läser med riktigt samma frenesi som för ngt år sedan, men Jules Verne har hon pratat om ett bra tag att hon ville läsa. Annars är det mycket mer lättläst när hon väljer själv nu för tiden. Sonen läser helst serietidningar eller fakta böcker (typ Guiness rekordbok, om flygplan etc) men så länge han läser får han välja vad han vill:) Man kan försöka vara ett föredömme och hjälpa dem på traven genom t ex högläsning - men med tvång kommer man ingenstans, så jag tror på att koppla av och respektera deras val.

      Jag förstår att det är storskillnad på fotboll och rugby, men jag tänkte direkt på LUIGI GARLANDOs böcker som är väldigt poppis här - de skulle han kanske gilla? (förlåt, jag kan inte låta bli att ge boktips när något dyket upp i skallen...)

      Jag får fundera lite mer på språk och om det finns ngt att skriva, nu går det så naturligt för dem att skifta mellan språken att jag inte reflekterar så mycket över det. Kanske jag borde göra :)

      Radera
  3. Riktigt snyggt! Jag gillar verkligen Puffin-böckerna. De är så himla snygga! Skulle nästan vara nöjd om jag fick inreda mina bokhyllor med bara Puffin och Penguin-böcker. Fast skulle förstås sakna mina andra böcker så det skulle ju aldrig hålla i längden.;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är fööör snygga, jag är helt såld. Det gäller f ö även den luftiga layouten på texten som gör att de är en fröjd att läsa!

      Radera
  4. Vilket vackert stilleben- så fint med det gröna (boken inte att förglömma!).

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)