måndag 14 mars 2011

När lokalhistorien möter världslitteraturen

Christina Nilsson

Född på gården Snugge i Vederslöv, Kronobergs län och sedan upptäckt på Ljungby Gamla Torg - där trappstenen hon stod på när hon gjorde sitt framträdande på marknaden 1857 fortfarande finns kvar till beskådning - varifrån hon sedan via utbildning i Göteborg erövrade världens stora operascener. Väl känd av många Ljungbybor än idag, och anledningen att jag så väl känner till Christina Nilsson beror på mina 5/6 somrar som turistvärdinnan i Ljungby på 90-talet. Trots det har det varit svårt för mig att riktigt greppa och förstå hennes storhet.

Av en händelse läste jag inledningsorden i Edith Whartons klassiker The Age of Innocence publicerad 1920 och studsade minst sagt till:

On a January evening of the early seventies, Christine Nilsson was singing in Faust at the Academy of Music in New York.

I lokalpatriotisk anda tycker jag att detta är något enastående fantastiskt - att återfinna en person ur min egen lokalhistoria i världslitteraturen. Jag släpper allt annat jag tänkt läsa för detta väcker min nyfikenhet mer än något annat just nu!

Tack pappa för bilden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)