onsdag 2 maj 2012

Dubliners

Bokhandlarna i Dublin fullkomligt svämmade över av olika utgåvor av Dubliners av James Joyce. 5 / 6 utgåvor per butik var inte ovanligt med priser från ca 3 euro. James Joyce dog 1941 och copyrighträttigheterna för hans verk släpptes därmed nyligen - vilket måste vara en av anledningarna till haussen.

Boken hade första bästa exponering i flera bokhandlar vi var inne i. Den utgåva som exponerades störst  är utgiven av irländska förlaget O'Brien med förord av irländske författaren John Boyne (som bl a  skrivit Pojken i randig pyjamas).

Dubliners har dessutom blivit utsedd till 2012 års Dublinbok av biblioteken i Dublin som under april anordnat en massa event kring årets bok.


James Joyce Tower i Sandycove, Dún Laoghaire fotograferat från stranden i Dún Laoghaire i helgen. Denna gången besökte vi inte museet i tornet, men det kanske är dags snart då det var längesedan vi var där.

4 kommentarer:

  1. Ni är verkligen ofta i Dublin, eller är det bara jag som tycker? Bilderna tyder på att det varit himla vårigt och skönt i alla fall! Och lite konstigt att just Dubliners får front row när det är Ulysses som jubilerar?=) Fast den tänker de ävl smälla upp på 100-årsjubileumet om 10 år förstås.=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt, det har varit ofta på sistone. Vi har brukat åka ca 1g/år, men i fjol dog min svärfar och det blev totalt 3 Dublinresor då. Vi återvänder i sommar, men då blir det inte bara Dublin utan även några turer runt i landet.

      Kameran åkte bara fram när regnet höll uppe ett kort stund så de bedrar lite i detta fall. Det var kallt, regningt och blåsig de flesta dagarna. Brr.

      Radera
  2. Det är fina bilder du lägger upp från Dublin- i morse kunde jag få en nostalgisk vy av Bray (i ett av husen på ditt foto tillbringade jag en sommar för mycket länge sedan...) och Sandycove... ja - det väcker också minnen. "The Dead"- en av novellerna i Dubliners är något av det bästa som litteraturen har frambringat (enligt mitt tycke). Så underbart att Dublin är fyllt av Joyces böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad skoj! Du känner säkert till Dublin bättre än jag :)

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)