söndag 6 maj 2012

The Killer Inside me

The Killer Inside me av Jim Thompson fick en hel del uppmärksamhet i samband med filmatiseringen för några år sedan. Jag fick upp ögonen för den när jag snöade in mig lite på att läsa klassiska deckare i fjol men sedan var den svår att få tag på och när den gick att få tag på så var jag inte intresserad... så där höll det på ett tag och den började falla i glömska - tills jag fick syn på den i en "bargain bookshop" i Dublin häromsistens (Dublin kryllar av bargain bookshops) och jag äntligen slog till.

Eftersom det är mördaren som berättar om sina brott och vad som lett fram till dem så är det ju ingen deckare i den vanliga bemärkelsen att läsaren får följa rättvisans jakt på den skyldige. Det är kanske tur det - för hade detta varit en sådan bok så hade den helt klart haft likheter med den med hårdkokta amerikanska stilen (Chandler, Hammet) som jag inte gillar alls lika mycket som den pussliga engelska stilen (Christie, Doyle). "Hjälten" Lou Ford tillhör nämligen helt klart den hårdkokta typen. Etersom Lou Ford här är den onda typen så är det ändå intressant att följa hans resonemang som för honom framstår som glasklara. Ska jag invända mot någonting så är det att boken inte överraskar mig, jag får precis det som jag förväntar mig, men skulle gärna haft lite mer för att verkligen uppskatta den.

2 kommentarer:

  1. Vet du, jag blir mer sugen på filmen när du berättar, men den blir jag å andra sidan väldigt sugen på. Missat så mycket film när jag suttit med näsan i en bok..;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också den gör sig väldigt bra som film!

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)