lördag 12 maj 2012

Flickor i historien

Historiska berättelser om flickors och unga kvinnors uppväxtvillkor hör till mina favoriter. Dessa böcker har nog alltid haft en speciell plasts i mitt läshjärta även om jag emellanåt glömmer av att läsa den "genren". Egentligen är det inte en speciell genre som jag gillar utan flera olika med just flickor eller unga kvinnor i huvudrollen och att de utspelar sig på sent 1800-tal fram till någon gång i mitten på 1900-talet

Jag tänker t ex på flickan Mia i Moa Martinssons självbiografiska Mor gifter sig. Den läste jag ut i förra veckan och tyckte väldigt mycket om.

Även om jag normalt är kritisk mot romaner om historiska personer så kunde jag inte låta bli att tycka om Siri av Lena Einhorn.

En annan roman om en verklig person är Wintering (Övervintring på svenska) av Kate Moses om Sylvia Plath och perioden hon var gift med Ted Hughes och levde i England. Jag läste när den kom ut i början på 2000-talet och minns att jag blev helt såld. Den utspelar sig lite senare än övriga och sticker dessutom ut bland böckerna i detta inläggen genom att inte utspela sig under svenska förhållanden.

I denna spretiga kategori passar jag även in Spill av Sigris Combüchen som jag lyssnade på som ljudbok nyligen. Till att börja med var det svårt att hänga med i berättelsens olika "lager" men ju längre in i boken man kommer desto mer koncentrerar den sig på det bästa, nämligen Hedvigs frigörelse från sin familj och väg ut i vuxenlivet.

Josefin Sundströms roman Vinteräpplen  inspirerad av hennes egen släkt som förvisso behandlar flera generationers kvinnor i olika åldrar har stort fokus på de ungas villkor. En underbar bok om tuffa livsvillkor i Österbottens skärgård. (Om vän av ordning vill påpeka att den utspelar i Finland med tanke på vad jag skrev ovan så är jag medveten om det men låter det passera då den utspelar sig i de svensktalande delarna)

Elsie Johanssons trilogi om Nancy som utspelar sig under 1940-talet hör absolut till mina favoriter inom kategorin.

... sist i denna lilla genomgång men verkligen inte minst så finns ju Kerstin Thorvalls självbiografiska serie som börjar med När man skjuter arbetare. 


Jag vill läsa mer - Tipsa mig om vad som finns!

Jag köpte Hjärtblad av Aino Trosell på cd på bokrean, jag kan tänka mig att även den faller inom kategorin!? Oavsett om den gör det eller inte ser jag fram emot att lyssna på den när jag lyssnat klart på Göran Häggs bok om Mussolini.


8 kommentarer:

  1. Det är en härlig lista du har sammanställt.
    Jag kommer att tänka på Syster och Bror av Agneta Pleijel. http://mimmimarie.blogspot.se/2011/03/syster-och-bror-agneta-pleijel.html

    En spricka i kristallen av Cecilia von Krusenstjerna. http://mimmimarie.blogspot.se/2011/08/cecilia-von-krusenstjerna-en-spricka-i.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! De böckerna ska jag absolut kika efter på biblan i sommar!

      Radera
  2. Fin lista! Jag tänker på Anne på Grönkulla- en barndomsfavorit. ("Vinteräpplen" av Josefin Sundström blev jag också så förtjust i!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vilket bra tips. Den kan jag nog ladda ner från Project Gutenberg och sedan lämna vidare till min dotter (om hon inte redan har den - ska kolla bokhyllan först kanske)!

      Radera
  3. Hej,
    tack fòr tipsen.Ofta gillar jag ocksà den "genren".Det fàr bli nàn av dessa bòckerna nàr jag handlar i sommar.
    Maria i San Remo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du hitta något du gillar. Du får tipsa mig om du hittar något annat i samma stil!

      Radera
  4. Men då måste du ju läsa böckerna om Bricken om du inte redan gjort det? jag har inte varit inne och kollat bloggar på ett tag så jag har inte så bra koll på vem som läser vad:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är Vibeke Olsson va? Jag kommer ihåg att du skrivit om dem. Men eftersom jag vid något annat tillfälle (för 15 år sen kanske...) hade svårt för ngt av Vibeke Olsson så har jag inte riktigt tagit till mig tipset tidigare. Det ska jag göra nu! Tack :)

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)