fredag 20 maj 2011

Hon läser så lavan sprutar!

Sedan helgen har min 8-åring har fått låna några av Kim M. Kimselius böcker om Theo och Ramona. Den första Tillbaka till Pompeji läste hon ut på ett par kvällar och nu är hon redan halvvägs genom Jag är ingen häxa. Eftersom jag förstod att hon älskade den första boken så försökte jag pressa henne lite på vad det var som var så bra. Men hon är som en mussla (likadant när jag frågar om skolarbeten etc) och säger bara att den var så spännande. När hon skulle börja på Jag är ingen häxa sa hon att hon hoppas Theo är med i den också - så han verkar ha gjort intryck!


Tredje boken är Faraos förbannelse och jag gissar att det inte dröjer så länge innan även den är utläst - det verkar vara riktigt härliga slukarböcker! Jag har följt Kims blogg ett tag och vet därför att serien handlar om Theo och Ramona som reser i tiden och i varje bok får uppleva äventyr i en ny historisk tidsperiod och att Kim gör ett enormt research arbete för att de böckerna ska bli tidstrogna. Jag har förstått att böckerna uppskattas även av vuxna - så det är inte alls omöjligt att jag läser dem innan lånet "förfaller".

Det kanske var extra lockande för dottern att första boken utspelar sig i Pompeji. Hon kommer fortfarande väl ihåg vårt stop i Pompeji under en husbilssemester för precis tre år sedan. På bilden är det Vesuvius som syns genom porten.

Uppdaterat: precis när jag publicerat inlägget ser jag att Helena läst även Theos Pompeji i samma serie!

4 kommentarer:

  1. Hej Vicky
    Hälsa din dotter att jag blir mycket glad över att hon slukar mina böcker så som hon gör! Ska bli spännande att höra henne berätta vad hon tycker om de också!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  2. jag ska göra mitt bästa med en ny "utfrågning" när hon läst alla tre böckerna :)

    SvaraRadera
  3. jag trodde nog att hon skulle tycka att dom var spännande :o)

    SvaraRadera
  4. Det ser jag fram emot Vicky.
    Helena, det visade sig vara mycket lyckat att låna ut böckerna till henne. Tack!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)