tisdag 3 maj 2011

Deckarläsning

Jag som alltid har varit en deckarfantast av stora mått börjar tröttna lite. En riktigt bra deckare ska suga in mig i berättelsen och sedan hålla mig kvar där med ett fast grepp. Tyvärr händer det allt för sällan numera. Det räcker inte att en av tio deckare ger det där spänningsruset. Visst finns det uppfriskande undantag - jag gillade verkligen Stefan Tegenfalks båda böcker Vredens Tid och Nirvanaprojektet. Annars har jag alltid varit svag för engelska polisromaner, men inte av det hårdkokta slaget, utan mer av slaget Ruth Rendells kommissarie Dalglish och PD James kommissarie Wexford. De svenska serierna där relationerna står i fokus och man måste läsa böckerna i en viss ordning är jag ganska trött på och jag vet inte ens om jag har lust att läsa Anna Janssons nya Alkemins eviga eld trots att jag läst alla tidigare i serien.

I samband med att Sherlock var aktuell på TV så läste jag A Study in Scarlet och det gav mersmak! Nu läser jag Agata Christies första Poirot deckare The Mysterious Affair at Styles och har samtidigt plötsligt skrapat ihop en lång lista med klassiska deckare som jag vill läsa. Just nu känns det mycket roligare än att läsa de nyutkomna där jag knappt längre kan skilja den ena deckarserien från den andra.

  • Raymond Chandler  - The big sleep (har jag hemma så det blir kanske nästa)
  • Dashiell Hammett (vet inte vilken titel jag ska välja)
  • J. Thompson - The Killer Inside Me (irriterande att den finns billigt i epub, men Waterstones där jag hittat den vill inte låta mig beställa den. Får leta vidare när det blir aktuellt att läsa den)
  • Sir Arthur Conan Doyle - The Hound of the Baskervilles 
  • Dorothy Sayers (vet inte vilken titel jag ska välja) 
  • Georges Simenon (en tidig Maigret)
Jag antar att denna listan kan komma att växa en hel del, men det känns som en bra början!

2 kommentarer:

  1. Ja! Det är mer lockande även för mig att läsa de gamla... Christie har jag inte vågat läsa om, men jag minns hur förtjust jag var i särskilt Dolken från Tunis, minns dock inte hur eller om den skilde sig från de andra...
    Simenon är en annan som jag vill läsa ngn gång, men han har jag hittills oläst.

    SvaraRadera
  2. Hermia: Hur kunde jag glömma Simenon!? Han skall genast upp på listan. Får bli en tidig Maigret.

    Jag har med läst en del Christie tidigare, men kan tror kanske att det är första gången jag läser om Poiret. Han är verkligen beskriven precis som i Tv-serien - fast lättare att stå ut med i boken :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)