lördag 7 maj 2011

Caos calmo

Caos Calmo är namnet på en bok av den italienska författaren Sandro Veronesi. Den är inte översatt till svenska, men har i dagarna kommit ut i engelsk översättning med titeln Quiet Chaos (bilden). Boken är även filmatiserad med Nanni Moretti - hyllad italiensk skådespelare, i huvudrollen.

Samtidigt som Pietro räddar livet på en okänd kvinna som håller på att drukna så dör hans hustru i en olyckshändelse. Denna händelse ställer livet på ända för Pietro och hans 10-åriga dotter. När vardagen tar vid efter fruns dödsfall så tar meningslösheten över och istället för att fortsätta att gå till jobbet så spenderar han dagarna i parken utanför sin dotters skola. Där finner han sig tillrätta med sina tankar och alla listor han gör upp i huvudet. Människor från hans tidigare liv kommer till parken och söka upp honom när de vill honom något. En tyst vänskap och sympati uppstår dessutom mellan Pietro och övriga besökare i parken. Den handikappade pojken som vinkar till hans bil varje dag, kvinnan med hunden som tar sin dagliga promenad genom parken och barägaren vars hustru lagar hans lunch på dagarna.

Jag gillar även de välbekanta vardagsglimtarna. Hur det ser ut när skolan är slut för dagen och alla föräldrar letar med blicken efter sitt barn bland de utrusande massorna. Mammornas skvaller vid cafébordet på morgonen när de lämnat barnen etc.

Boken fick min sambo i julklapp för ett par år sedan, och jag sitter med den framför mig just nu och vill gärna läsa. Filmen såg jag igår och gillade den väldigt väldigt mycket.

3 kommentarer:

  1. Åh, hoppas bok o film når även Svezia!

    SvaraRadera
  2. Åh ja, den filmen vill jag absolut se- och jag ska ta mig en titt på boken på Amazon ögonaböj! Tack för tipset. Hoppas på svensk översättning också, givetvis!

    SvaraRadera
  3. Hermia och Ingrid: ja det skulle helt klart vara kul att se den i sv översättning!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)