måndag 28 maj 2012

Inte alls bara Mussolini

Göran Häggs bok Mussolini : en studie i makt har ganska länge utgjort min boklyssning under mina bilfärder. Boken är såklart faktaspäckad men skrivet på ett sätt så att det möjligt att följa en tidsmässig handling. Massor av namn, tidpunkter, platser svischar dock förbi så det gäller att vara uppmärksam.

Men även om man faktiskt inte är så intresserad av Mussolini utan bara av Italien sådär i allmänhet så finns det något att hämta i denna boken!


I det  fallet skall man läsa förordet och bokens första kapitel som dels drar upp Mussolinis liv och gärning i korthet men även tar upp Italiens enande 1861 och diskuterar de geografiska och språkliga skillnaderna mellan Italiens olika folk och som fortfarande i stor grad präglar det italienska samhället. Boken innehåller mycket intressant och relevant information för svenska Italienfantaster som vill ha lite mer bakgrund om landet och inte bara den vackra ytan. Det är lätt att ta saker om Italien för givna utifrån ett svenskt turistperspektiv och när Göran Hägg skriver utifrån våra (alltså svenska) vanliga föreställningar om Italien så lyckas han samtidigt förklara att det inte riktigt ser ut som man kanske tror.

Vem vet - har man kommit så långt in i boken så kanske man fortsätter av bara farten (?)

5 kommentarer:

  1. Hoppas ni inte berörts av jordskalven!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken! Skalven har känts här, men vi är så pass långt från epicentrum att det inte har rapporterats några skador. Dock hörde jag just nu att ALLA skolor här utom mina barns evakuerats under dagen och att de blivit kontrollerade av en byggnadstekniker (inkl mina barns skola).

      Radera
    2. Skönt att höra! Och att man verkligen tar det på allvar..

      Radera
    3. Också tänkt på hur ni har det! Veker vara galet stort område som drabbats av skakningarna. Skönt att höra att ni har det bra ändå!

      Radera
  2. Men attans då. Jag såg den här på loppis häromdagen men tyckte att jag har för mycket böcker hemma redan.. Jag läste en annan bok om Italien nyligen och tycker det är lättare och lättare att förstå ex hur Mussolini kunde få så mycket stöd när man tittar på Italiens historia sedan enandet, språkutveckling mm. Fascinerande!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)