onsdag 16 maj 2012

Italienska utflykter - Assisi

17/5 10:00 Jag har uppdaterat texten eftersom jag just upptäckte att ett textstycke (det enda utöver bildtexterna...) föll bort innan jag publicerade inlägget igår.

Följer ni Girod'Italia? Igår såg vi fantastiska vyer från målgången i Assisi och drog oss till minnes den vackra staden vi besökte sommaren för två år sedan.


Basilica di San Francesco d'Assisi som egentligen är två kyrkor byggda ovanpå varandra.

Jag är inte mycket för att tala om för andra vad man måste se/göra eller inte, men Assisi och de fantastiska målningarna av Giotti inne i kyrkan är något iaf jag inte skulle ha velat missa. Just de målningarna var under renovering när vi var där men vi var på en utställning i centrum om renoveringen och med den biljetten fick man även klättra upp på byggnadsställningarna i det kapell inne i kyrkan som just nu var under renovering, och därmed se målningarna på nära håll. Fantastiskt.


Vacker utsikt från kyrkan in mot själva centrum av Assisi.


En souveniraffär a'la Assisi!

Efter en massa gående på steniga gator och gränder kan jag lova att poolen på agriturismon där vi bokat rum uppskattades oerhört mycket !

Själv var jag ganska imponerad av utsikten upp mot Assisi!

Assisi ligger i landskapet Umbria i centrala Italien

Vi besökte Assisi i juli 2010

Alla mina italienska utflyktstips finns samlade på sidan Italienska utflykter

5 kommentarer:

  1. Jag hade hoppats få se detta i sommar, men resan blev inställd för att det var för få deltagare :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vad trist. Hoppas verkligen du får en ny chans snart!

      Radera
  2. Vilken underbar liten by.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)