onsdag 9 maj 2012

Spänning i engelsk miljö


Här hoppar man mellan genrerna så det står härliga till. Spänningspaket från Amazon UK nyanlänt idag.

Philip Pullman's ungdomsdekarserie The Sally Lockheart Quartet som utspelar sig i London i viktoriansk tid och börjar med boken The Ruby in the Smoke gör mig mycket nyfiken. Miljön som beskrivs ger mig lite Sarah Waters-vibbar måste jag tillstå. Får se om den lever upp till mina förväntningar och om det blir något att sätta i händerna på min 9-åring (adlibris har klassat den 9-12 år).

Jag har en liten känsla av att jag redan kan ha läst Tigerlily's Orchids av Ruth Rendell, men jag hittar inget belägg för det så jag hoppas känslan är fel...

The immortal life of Henrietta Lacks är är varken en deckare eller utgiven i England, men men många har intygat att det är en spännande bok.

Sist i högen, men den jag kanske längtat mest efter är såklart A Room Full of Bones av Elly Griffiths. Precis nyutkommen i engelsk pocket!

Potentiell strandläsning i sommar! Fast det dröjer nästan två månader innan jag befinner mig i närheten av en strand så det är väl tveksamt om jag har så många av dem kvar då!?


2 kommentarer:

  1. Jag har läst Pullmans bok om Sally Lockhart. Den KAN vara lite svår för en 9-åring. Den har blivit klassad som ungdomsbok i Sverige, men det tycker jag å andra sidan är att ta i. Den kan nog funka för yngre. Jag blev tyvärr lite besviken. Jag läste den inte långt efter Pullmans trilogi om Den mörka materian" och hade nog lite väl höga förväntningar.. Hade kanske gillat den bättre om jag läst den idag men jag tyckte den var lite småtråkig på sina ställen.

    SvaraRadera
  2. Antar jag ska förvänta mig något "enklare" nivå än Guldkompassen etc då. Det gör inget om hon får vänta, egentligen köpte jag ju boken till mig själv ;)
    Har du även läst "I was rat" av Pullman? Briliant bok! Fast man kanske måste vara vuxen för att förstå den - den tillhör en av de böcker min dotter HATAR och skriker högt om man föreslår att hon ska läsa.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)