onsdag 9 maj 2012

Att besegra Fru J

Titeln Att besegra Fru J är ett citat  från en dikt av Elsie Johansson. Jag tycker varken den eller undertiteln en bok om Elsie Johansson särskilt väl beskriver vad det är för en bok som Anneli Jordahl har skrivit. Det är nämligen en bok om så mycket mer än om författaren Elsie Johansson. En riktig guldgruva faktiskt.

Boken handlar bland annat om väckelserörelsen och frikyrkornas betydelse för arbetssamhällets övergång till ett samhälle där bildning blir både viktigare och mer tillgänglig för alla samhällsklasser.

Boken handlar även om Postverkets betydelse för kvinnor att inträda i arbetslivet och erhålla högre utbildning.

Boken handlar om svensk arbetarlitteratur generellt och tar upp många av arbetarförfattarna och ger exempel utifrån deras verk.

I korthet kan man säga att boken handlar om framväxten av folkhemmet.

Därtill handlar boken om Elsie Johansson och hennes författarskap. Det är hennes berättelser, rotade i arbetarnas verklighet, som är den röda tråden som håller ihop bokens alla delar och som får representera de frågor rörande folkhemmets framväxt som boken behandlar.

Att kunskap om vår historia hjälper oss att förstå dagens samhälle är ett påstående som besannas i denna boken - Anneli Jordahl visar genom Elsie Johanssons författarskap och de utsvävningar hon gör därifrån några av de faktorer som hjälpt till att sudda ut skillnader både mellan kön och klass och därmed lett till det relativt jämställda Sverige av idag.

Jag köpte boken för att Anneli Jordals roman om Ellen Key Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) inte fanns att få tag på, men ångrar inte en minut att jag fick läsa denna istället. Att besegra Fru J är absolut ingen roman, det är kanske en biografi, men det är så mycket mer. Den inspirerar verkligen till att läsa svensk arbetarlitteratur och jag tog faktiskt paus under läsningen för att läsa Moa Martinssons biografi Mor gifter sig

2 kommentarer:

  1. Ja, visst ja! Anneli Jordahl vill jag ju också läsa, men har glömt bort. Elsie Johansson verkar vara en intressant person.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte även om Augustenbadboken (men har inte bloggat om dem).

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)