onsdag 9 februari 2011

Stabat Mater

Tiziano Scarpas roman Stabat Mater vann Stregapriset 2009. Det är en historisk roman som utspelar sig i klostermiljö. Cecilia är sexton år och övergavs vid födseln och lämnades att uppfostras av nunnorna i klostret.
Ensamheten, sömnlösheten och döden (som hon för nattliga samtal med) är Cecilias högst följeslagare i klostret.
I sin ensamhet funderar hon över sitt ursprung och hon skriver brev till sin okända mamma för att finna svar på sina frågor.

Mycket symbolik och liknelser gör boken ganska svårläst - iaf på italienska. Första halvan av boken är också väldigt tung innehållsmässigt, men om man orkar läsa halva boken blir man belönad för sedan kommer musikens betydelse in i berättelsen och lättar upp stämningen.

Sedan dyker den nya läraren, den unge prästen Antonio Vivaldi upp på klostret och Cecilias känsla för vad musiken betyder fördjupas och tack vare Vivaldi och hans musik, får Cecilia modet att förändra sin situation och se sig själv för första gången. 

Bokens titel Stabat Mater anspelar på en katolsk bön till Jungfru Maria, om hennes lidanden men även glädje.

8 kommentarer:

  1. men oh, så trevligt. Känner igen handlinge. Kanske hört om den innan? Undras om den finns översatt...

    SvaraRadera
  2. Tyvärr finns den inte på svenska, men det kan ju mycket väl tänkas att den uppmärksammats när den vann strega-priset som väl är ganska välkänt även utanför Italien.

    SvaraRadera
  3. "Stabat mater" vill jag gärna läsa- tack för din recension! Den kommer i engelsk pocketutgåva under sommaren- jag får tåla mig så länge.

    SvaraRadera
  4. Håller på att läsa Stabat Mater just nu. Läser den med italiensk ordbok och det går bra än så länge även om det inte går så fort. Gillar att det är många korta stycken i den.

    SvaraRadera
  5. Håller på att läsa Stabat Mater nu. Läser den med italiensk ordbok så det går inte alltför fort, men å andra sidan så fastnar den nog desto bättre på det viset. Gillar att den är så händelsefattig, i alla fall än så länge, och att det är så korta stycken i den.

    SvaraRadera
  6. Mimmi: Korta stycken (och relativt få sidor) gör den absolut mer lättläst :)

    SvaraRadera
  7. Nu är boken färdigläst och jag tyckte den var riktigt bra. Efteråt googlade jag på Antonio Vivaldi som jag inte visste något om förutom att han komponerat De fyra årstiderna. Jag visste inte ens att han var från min favoritstad Venedig. :-)

    SvaraRadera
  8. Mimmi: Jag får nog erkänna att jag inte vet så mycket jag heller ;)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)