måndag 7 maj 2012

11 frågor från Bokbrus

Jag har blivit utmanad av Pia med bloggen Bokbrus att svara 11 frågor. Kul tankeverksamhet även om jag passar att skicka utmaningen vidare även denna gång.  


1. Vilken var din favoritbok och favoritkaraktär som barn?
Kalle och chokladfabriken (se inlägget där jag svarade på Bokomatens frågor)


2. Lyssnar du till andras boktips?
Ja, det gör jag. Vissa. Jag tycker man lär sig vilka som har liknande smak och lyssnar på dem medan jag ignorerar andra. 

3. Vilken bok har det vackraste omslaget?

Det där är svårt. Jag dras nog mer till grafiskt snygga omslag som inte alltid kan kallas vackra. Gillar väldigt mycket omslaget på den bok jag läser just nu; Mr Gwyn av Alessandro Baricco. Även Maria Langs bok Inga fler mord

4. Hur många böcker har du i din ”att-läsa” hög just nu?

Alldeles för många italienska och kanske 5 svenska/engelska.  


5. Vilken är den bästa bok du läst i år?
Jag har läst många bra böcker i år och om jag måste utse en så får det bli Och i Wienerwald står träden kvar av Elisabet Åsbrink. 

6. Vilken bok har du läst om flest gånger?

Jag läser om många barn- och ungdomsboksfavoriter för min barn. Det är kul! Annars läser jag sällan om böcker. 

7. Om du inte får plats med fler böcker i din bokhylla. Vad gör du då?

Jag ger bort dem till mina svenska vänner. 

8. Vilken fiktiv karaktär påminner mest om dig?

Jag har alltid identifierat mig med Lille Skutt :) 

9. Vilken fiktiv karaktär skulle du helst vilja vara?

Charlie Bucket!

10. Finns det någon genre som du undviker helt?

Chic lit. 


11. Den ständiga frågan på bokbloggarna; Hur sorterar du din bokhylla?
Den är indelad efter kategorier. Inbundna böcker. Pocket. Engelska deckare. Italienska böcker. Tyska böcker. Kokböcker. Annan facklitt. De flesta så små att ingen sortering behövs men nyligen ställde jag alla pocket i bokstavsordning. 

4 kommentarer:

  1. Förstår att "Och i Wienerwald..." utnämns som årets favorit hittills! Den är så gripande och välskriven och jag tyckte att det var väldigt intressant att läsa om Sveriges "neutrala" agerande i judefrågan (bah!). Lille Skutt?! :)

    SvaraRadera
  2. Kul att du var med svarade på min utmaning. Och det är skoj att läsa alla svar.
    Jag som är en riktig långskånk har nog lite svårt att identifiera mig med Lille skutt. Ska jag ta en karaktär från barndomens serietidningar blir det kanske Långben för min del :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var liten var jag dessutom övertygad om att Lille Skutt var en tjej!

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)