torsdag 22 april 2010

Exceptionellt

Jag har varit på utvecklingssamtal med lärarna i Isabels andraklass. Numera är jag van att de inte har något speciellt att ta upp för att hon hänger med som hon ska på alla plan, men jag fortsätter att troget gå dit eftersom jag antagligen anser det vara min plikt som engagerad förälder. De påpekade att hon läser exceptionellt mycket för sin ålder. Fast det visst jag ju redan :)

En föreställning jag har som svensk och som bibliotekarie är att skolan har som uppgift att väcka barnens läslust och tillgodose barnen med ett brett utbud av böcker. I dagarna blev jag varse att detta kanske inte är så självklart som jag föreställer mig och att vi kanske har haft tur både med vilken skola och vilken klass Isabel har hamnat i. De har både tillgång till ett litet skolbibliotek dit hon får gå varje dag om hon vill byta bok, samt att de går till stadens barnbibliotek en gång i månaden. En kompis som har barn i andra klass på en annan skolan berättade att hon dem finns varken skolbibliotek eller biblioteksbesök och barnen får ta med sig böcker hemifrån för att ha att läsa i skolan.

Själv läser jag exceptionellt lite eftersom jag somnar som en stock så fort jag kryper ner under täcket på kvällen. På det sättet blir det inga böcker lästa!

2 kommentarer:

  1. I min sons skola finns det vad jag vet inget bibiliotek, men hans lärare har sett till att alla barn har tagit med sig varsin bok och på så sätt skapat ett eget litet bibliotek. De läser ungefär en bok i veckan och sedan byter de böcker med varandra.

    Vilket eller vilka språk läser din dotter på? Min son läser på svenska, men inte gärna. Sen är han helt klart mer intresserad av sport än läsning.

    SvaraRadera
  2. Om de kan byta böcker med varandra så har de ju tillgång till ett litet utbud iaf. Sen kan man ju gå själv till biblioteket om det inte räcker. Det får vi ändå göra varje vecka för att hon ska vara nöjd...

    Hon läser på italienska, svenska och engelska. (Kanske lite mindre på eng, men it och sv går lika bra.) Men eftersom lånetillgången är begränsad blir det inte så mycket som jag skulle önska. LasseMajas detektivbyrå är en serie som hon verkligen gillar, har han provat läsa någon av de böckerna?

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)