söndag 25 april 2010

The Secret Scripture

Jag skäms nästan lite över att inte ha kunnat läsa denna boken utan att somna mer eller mindre omedelbart på kvällarna. Sebastian Barrys bok The Secret Scripture är värd en mer alert läsare än så.

Jag älskar Irländsk litteratur som på ett eller annat sätt anknyter till de hårda villkor som har rått där, så sent som till för en 20-30 år sedan. Däremot står jag inte ut med att läsa kärleksromaner som romantiserar Irland. Det är ett land jag älskar och som jag har haft nära anknytning till och besökt ofta sedan 1993 då jag träffade min sambo. Landet och dess invånare är (från min synvinkel) präglade av de strävsamma och hårda villkor som har varit legio under lång lång tid. Gissa varför så många irländare har lämnat sitt land och lever utomlands?!

Denna boken utspelar under de senaste 100 åren - vilket motsvarar Roseannes hela liv. Huvudpersonen Roseanne är inspärrad på mentalsjukhus sedan ca 60 år och hennes läkare har börjat ifrågasätta om hon verkligen blivit rättmätigt inspärrad eller om det är en serie av olyckliga omständigheter som gör att hon har hamnat där. Hennes situation bottnar i mångt och mycket på att hon är protestant i ett samhälle helt dominerat av katoliker. Irland är ett land mer präglat av kyrkan är Italien skulle jag påstå (dock har drastiska förändringar har skett senaste årtiondena) och att vara protestant har inte inte alltid sets med blida ögon, och ett giftemål mellan de båda kan få katastrofala följer för de inblandade.

Det är faktiskt fortfarande så att det av troende katoliker inte ses som acceptabelt att var protestant. Enbart den katolska kristendomen är den som leder till frälsning och som protestant kan man räkna med att bli sedd med viss misstänksamhet av äldre generationer - något som även jag har fått antytt genom bemötanden och undvikande genom åren. Mitt och min sambos förhållande hemlighölls för delar av släkten (delvis även för att vi inte är gifta) fram tills vi fick barn och det inte gick att ignorera längre.

När jag läser boken kan jag kan inte låta bli att dra paralleller till hur homosexuella har bemöts och fortfarande bemöts inom flera kulturer. Att vara annorlunda är fortfarande svårt i ett samhälle fullt av fördomar och en förlegad människosyn. Därför känns boken känns väldigt relevant och aktuell i ett modernt samhälle som man hade hoppats lärt sig av historien.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)