fredag 21 oktober 2011

Omläsning

Det är väldigt sällan jag läser om böcker, men jag är väldigt glad att jag fick chansen att läsa Gianrico Carofiglios första roman om Guido Guerrieri På sannolika skäl även på italienska Testimone inconsapevole.  Det hade jag inte gjort om den inte varit kurslittertur på min italienskakurs. Eftersom jag har läst de övriga tre böckerna på italienska så känns det extra bra att ha läst även ettan på just italienska.

Det är underbara böcker med mycket italiensk känsla - miljö, mat och ett lagom mått samhällskritik. En del kallar böckerna deckare (huvudpersonen Guido Guerrieri är försvarsadvokat), och även om brottet står i centrum och rättvisa står högst på agendan är det mindre viktigt vem förrövaren är.

Jag har en mängd italienska böcker som väntar på läsning, och jag hoppas att detta är en spark i baken åt mig att verkligen ta tag i att läsa dem alla! Dessutom har min italienska lärare påpekat att just läsa är det bästa jag kan göra för att ytterligare förbättra min grammatik, vilket är den del av språket som jag fortfarande har mest problem med.

1 kommentar:

  1. Det är alltid lika intressant att läsa om dina italienska bokbekantskaper. Mycket inspirerande- och avundsjuk är jag på dig som kan läsa på originalspråk....

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)