tisdag 13 maj 2014

Inget mer dravel för mig tack

En dryg timma stod ut jag ut innan jag lade av att lyssna på Munken som sålde sin Ferrari av Robin Sharma. Jag brukar säga att jag inte läser chick lit, men inser att det finns en genre som jag tål ännu mindre, nämligen kvasi filosofi-religösa böcker som vill predika hur man ska leva/tänka för att bli en bättre människa. Ofta lyckas jag undvika att ens påbörja liknande böcker, men jag hade fått för mig denna var en mer traditionell berättelse och som sådan kanske hade en tänkvärd poäng - men så var det alltså inte. Lika bra att stänga av eländet innan min irritation istället börja förvandla mig till en sämre människa tvärt emot bokens intention :)

Tur att det finns bättre böcker. Jag gav mig istället på Vänner emellan av Amos Oz som går som radioföljetong i p1 om livet på en kibbutz på 50-talet och fastnade direkt för berättelsens varmt beskrivna karaktärer. Varje kapitel fokuserar på en ny person och även om det flera gånger (jag har inte läst klart ännu) handlar om ganska udda personligheter så finns det en plats för dem på kibbutzen och de respekteras för vad de är. Vackert och kärleksfullt.



4 kommentarer:

  1. boken kanske få vänta i bokhyllan lite till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört ryktesvägen att det finns en och annan läsare som ändå gillar boken ;)

      Radera
  2. Helt rätt, vad ska vi med dravel till! Amos Oz låter mycket trevligare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första Amos Oz för mig, men jag har en kortroman stående i bokhyllan som jag helt säkert kommer läsa efter detta!

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)