söndag 25 november 2012

Deckarfrossa i höstrusket

Jag förknippar höst och vinter med deckarläsning, och hittills denna höst har det blivit en hel del av den varan. Här kommer en snabb sammanställning av de som jag kommer bäst ihåg:

Kristina Ohlsson - Paradisoffer
Boken utspelar sig under en dag i kamp mot tiden för att rädda livet på besättningen och passagerare på ett plan som utsatts för hot på sin väg från Sverige till USA. En riktig bladvändare som ändå inte riktigt lyckades leva upp till mina förväntningar efter hennes tidigare böcker.

Ruth Rendell - Tigerlily's Orchids (engelska)
Den unge tillbakadragna Stuart Front har oväntat ärvt en hel del pengar och har sagt upp sig från sitt jobb och köpt en dyr lägenhet där han drar sig undan med sin älskarinna Claudia. Han blir dock allt mer besatt av den unga asiatiska flickan på andra sidan vägen och som han kallar Tigerlily. För att få en chans att lära känna henne ställer han till med inflyttningsfest där han bjuder sina nya grannar som man genom boken får lära känna närmre. På festen dyker dock en objuden gäst upp... Spännande och bra om man gillar udda karaktärer som Ruth Rendell är en mästare på att gestalta.

Maria Lang - Vår sång blir stum / Att vara kvinna
Under sensommaren avslutade jag läsningen av de Maria Lang böcker som jag hittade bortglömda i en hylla sommaren innan och som nu har flyttat hem till min moster som är deras rättmättiga ägare. Härlig deckarläsning helt enkelt!Jättekul att det kommer flera böcker i nytryck nästa år med snygga omslag i sann Lang-anda.

Annika Sjögren -  Ur havet stiger vågorna (ljudbok)Som glöd blev till aska
Trots att Ur havet stiger vågorna är hennes tredje deckare så är det den första som jag har läst av henne. Men den gav mersmak och jag passade på att köpa de två tidigare på dito.se när de hade kampanj. Så började jag läsa Som glöd blir till aska av misstag innan jag insåg att det var bok två. Fast Annika Sjögrens böcker är befriande nog fristående från varandra och inbördes ordning spelar ingen roll.
Böckerna har det gemensamt att de handlar om helt vanliga människor som hamnar i situationer där de inte alltid handlar rationellt. För att slippa bli inblandad i något man förstår är fel så tar karaktärerna dumma beslut som man som läsare förstår tillslut kommer sätta dem i klistret - frågan är bara hur!? Vilket bidrar till den där krypande obehagskänslan som en del deckarförfattare är så bra på att skapa. Otroligt effektivt för att stegra spänningen.

Jussi Adler-Olsen - Flaskpost från P (ljudbok) / Fasanjägarna (ljudbok) / Kvinnan i rummet (ljudbok)
Det är lätt att dra paralleller mellan kriminalinspektör Carl Mörck och Jo Nesbös Harry Hole. De är båda ensamvargar, skadade av händelser i det förflutna som format dem till hårdkokta och oerhört envetna poliser. Trots deras likheter har jag efter tre böcker om Carl Mörck fortfarande fördrag med honom och ser fram emot fler (helst ljud-)böcker, medan jag fann Harry Hole totalt odräglig när jag lyssnade på de böckerna förra hösten.

Stefan Tegenfalk - Pianostämmaren
Höstens bästa svenska deckare utan jämförelse! En rikig bladvändare som man önskar aldrig ska ta slut. Efter sin fenomenalt spännande trilogi (Vredens tid, Nirvanaprojektet och Den felande länken) fortsätter Tegenfalk att skriva deckare om kriminalarna Walter Gröhn och Jonna de Brugge. Detta är en bok som kan läsas helt fristående och som är minst lika bra som tidigare! Tonåringar, utanförskap och mobbing är teman som binds ihop till en läskig mordhistoria mitt bland villakvarteren i fina förorten.

Mari Jungstedt - Den sista akten
Det går mest på slentrian för mig att läsa Mari Jungstedt och jag har sagt förut att jag ska sluta läsa henne. Men så gör jag det ändå - så något finns det väl där som tilltalar mig ändå! Den gotländska miljön kanske?

Belinda Bauer - Mörk jord 
Stevens morbror Billys försvinnande ligger som en mörk skugga över familjen Peters. Trots att Steven inte ens var född när han försvann så beslutar han sig för att lösa gåtan så att familjen kan få visshet i vad som hänt och därmed någon slags frid som ger möjlighet att leva vidare. Som ett led i sökandet börjar han brevväxla med den seriemördare som av många förmodas ligga bakom Billys död även om det aldrig blivit klarlagt. De hittar ett sätt att kommunicera så att bara de två förstår varandra och brevväxlingen får oförutsedda följder. Boken har fått flera deckarpriser, men jag har svårt att passa in den i deckarfacket, det är inte heller någon thriller utan snarare kanske en psykologisk spänningsroman om en sådan genre finns...

Håkan Nesser - De ensamma (ljudbok)
Kommissarie Barbarotti sätts att lösa ett fall som binds samman av två händelser med 35 års mellanrum och en grupp av människor bestående av 6-7 personer. Hade boken varit hälften så lång så hade den nog varit dubbelt så bra, men det är allt för många rundor av intervjuer med de inblandade och en ganska uppgiven samling poliser som tröskar fram och gör historien allt för utdragen.

Sharon J Bolton - Sacrifice (Rov på svenska)
Så måste jag bara avsluta denna samling med höstens bästa "nykomling". Nykomling för mig ska jag väl poängtera, eftersom hon har skrivit ett flertal böcker. Jag har just upptäckt henne tack vare Bokomaten som nyligen skrev om hennes böcker. Jag bestämde mig för att börja med hennes första bok som utspelar sig på Shetlandsöarna. Det ger lite Elly Griffiths vibbar tycker jag, speciellt då pga den speciella naturen där historien utspelar sig och som får stor betydelse för känslan boken förmedlar och jag gillar stort. Jag har inte läst ut boken, men den går allt djupare in i ämnen som adoption/abort/barnlöshet och kvinnornas rätt att själva välja. Som sagt jag har inte läst ut den och vet inte ännu vart åt det leder för närvarande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)