onsdag 21 november 2012

Överraskning

Det händer i princip aldrig att jag läser en bok utan att i förväg känna till något om vare sig boken eller dess författare. Men nu har det hänt! När jag fyllde år häromsistens fick jag just en sådan bok i min hand och jag började läsa utan att ha gjort ytterligare efterforskningar kring boken.

Döm om min förvåning när det snart började dyka upp för mig mycket välbekanta geografiska platser. Vislandavägen var den första geografiska indikationen, och min första tanke var att en gata med det namnet kan ju finnas på fler orter i Kronobergslän än i Ljungby. Men snart visade det sig att boken visst utspelar sig just i Ljungby och författaren använder ofta gatunamn och andra ledtrådar till exakt var man befinner sig geografiskt och det är faktiskt ganska kul att kunna följa med när man läser!

Det är en roman om barns utsatthet och en som jag uppfattar realistisk beskrivning av det arbete socialtjänsten utför i samarbete med familj, skola och polisen när barn far illa. Det glödande samhällsengagemanget är bokens stora förtjänst och lovar gott för framtiden.

Nu, en bit in i boken, har jag även tagit reda på att bokens författare Jeremiah Karlsson är ung, socionom, och boende i Ljungby samt att Tystnadens älskare, stjärnornas vän är hans debut.

3 kommentarer:

  1. Har du fått en present utan att få veta att det är en Ljungbyförfattare, lustigt! Jag har inte läst den, men hört Jeremiah berätta om den (när jag var på biblioteksinvigning i Lidhult). Är ju ingen deckarfreak men nyfiken på den boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var lustigt, men jag fick det utan kommentar av en Ljungbybo så han föreställde sig nog jag skulle komma på det själv :)

      Jag är en bit in i boken och tycker inte alls det är någon deckare, beskrev han den själv som en det när du lyssnade på honom? Man får följa en soc utredning och det är klart att det ligger oklara saker i bakgrunden, men inte på klassiskt deckarmanér.

      Radera
  2. Nej, han tycker själv att det mer är en spänningsroman, men det är nog förlaget som velat nischa den som deckare. Jag tycker också det låter mer som ett psykologiskt drama. Jeremiah jobbar inom socialtjänsten så han verkar trovärdig.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)