torsdag 24 november 2016

Bäst i år

Jag har längtat efter Linn Ullmann. Hon har aldrig gjort mig besviken och De oroliga är kanske det bästa och det är definitivt det mest personliga hon har skrivit om hur det var att växa upp som kärleksbarn till två egensinniga karriärister till föräldrar, och som dessutom separerar när hon bara är några år gammal. Slitningarna, längtan, ensamheten men också den starka kärleken till dem båda. Dessutom den starka berättelsen om hur Linn följer sin far den sista tiden, om hur de spelar in sina samtal för att tillsammans skriva en bok, en bok som aldrig ska komma att bli skriven. Fadern dör och banden är borta i flera år innan de upphittas igen i en kartong på en vind. Jag föreställer mig att det ändå är banden som är anledningen att denna personliga bok om både Linn Ullmann själv och Ingmar Bergman blev skriven. Definitivt en av årets bästa böcker!

Jag har lyssnat på boken och tycker Julia Dufvenius gör ett fantastiskt jobb som inläsare, men så hade väl även hon en stark (yrkesmässig)relation till Ingmar Bergman och det kanske är det som gör gör att det gnistrar till.  

4 kommentarer:

  1. Jag tror att jag bara har hört bra saker om den här boken. Någon gång ska jag försöka läsa den jag också!

    SvaraRadera
  2. Läste den i början av året på norska och det är ingen som riktigt lyckats överträffa den efter det, trots att jag läst annat som också varit riktigt bra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad bra att läsa på norska, men jag vet inte om jag skulle klara av det!

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)