tisdag 4 januari 2011

Jullovsdeckare nr 2: Tusenskönor

Julen andra deckare var den för mig nya bekantskapen Kristina Ohlsson och hennes deckare Tusenskönor. Intressant är att deckar-intrigen utspelar sig bland präster i kyrkomiljö - vilket känns ganska ovanligt i deckarsammanhang. Dessutom tar den upp flyktingproblematik så som illegal invandring vilket känns både angeläget och ovanligt.

Poliser och utredares privata relationer blir en allt viktigare ingrediens i deckarserier nu för tiden. Personligen tycker jag det är ganska trist - när jag läser en deckare så är det främst själva intrigen som jag vill åt. Här kryllar det av trassliga förhållanden och det är uppenbart att författaren har en hel serie i åtanke för att reda ut dem alla. Tusenskönor är deckare nummer två av Kristina Ohlsson och jag ser på förlagets sida att nummer tre är planerad till våren.

Nu är det en vecka sedan jag läste ut boken och att det inte kvarstår så mycket intryck av boken kanske inte är det bästa betyget... Det som jag retade mig lite på underläsningen var att det överdrivna sammanfattandet av läget. I formella möten och informella samtal kollegorna emellan så sammanfattas föregående sidors utveckling in i detalj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)