måndag 1 augusti 2011

Italienska utflykter - Greve in Chianti

Jag är ute och reser några dagar och under tiden kommer några italienska utflykts inlägg från några av de platser som jag har besökt denna sommaren.

I slutet av 90-talet semestrade vi i Toskana och vi återkom flera gånger till Greve in Chianti som är centralort i Chiantidistriktet då vi bodde på en agriturismo i närheten. Jag föll för detta torg och när jag nu hade möjlighet på resa från Umbrien i söder till Lucca i norra Toskana så föreslog jag att vi skulle stanna till och äta lunch här av nostalgiska skäl. Jag trodde nog jag skulle bli besviken eftersom jag egentligen vet att torget är bara en öde plattform där bilar ständigt passerar i jakt på parkering. Men, nej, torget ser precis ut som för drygt tio år sedan och jag gillar det fortfarande.

I pelargångarna som löper runt hela torget gömmer sig en mängd affärer och restauranger. 

Inte är det väl en direkt kopia på Chianti tuppen men nog är det meningen att associationerna ska gå åt det hållet.

Greve in Chianti ligger i landskapet Toskana

Vi besökte Greve in Chianti i juli 2011

Alla mina italienska utflyktstips finns samlade på sidan
Italienska utflykter

2 kommentarer:

  1. Älskar orten, har bara varit där en gång, men åt mat som jag aldrig kommer att glömma. Längt!

    SvaraRadera
  2. Marie: Många platser besöker man ju bara en gång. Det var roligt att återse Greve och upptäcka att min fascination av torget fortfarande finns kvar. Vem vet om det blir fler besök i framtiden ;)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)