fredag 1 juli 2011

Mer sommarläsning

Om någon som läste förra inlägget undrar vilka övriga böcker jag beställde i Bokus Sommarpockererbjudande (tag 4 betala för 3) så blev det två böcker för läsning på stranden, nämligen Paganinikontraktet och Utrensning. Utrensning är en annan bok (utöver de två i förra inlägget) som jag har höga förväntningar på men om den visar sig för krävande för stranden så får det bli Paganinikontraktet istället.

Läsplattan får givetvis också följa med på semester även om den inte får komma med ner till stranden och är fulladdad med klassiker. Efter att ha läst en hel del engelskspråkiga klassiker under våren så blev jag nu sugen på dito svenska. Det är inte så lätt att hitta svenska klassiker i epub format, men på Litteraturbanken finns en lista. Därifrån har jag valt Gösta Berlings saga och Aniara. Mest sugen är jag dock på att läsa Victoria Benedictson men funderar på att vänta med Fru Marianne till jag lånat och läst biografin Hennes döda kropp i Sverige i augusti.

Givetvis har jag även lånat några böcker till läsplattan. Humöret får bestämma vilken / vilka som faktiskt läses:
Det fjärde offret av Mari Jungstedt  - egentligen är jag inte alls sugen på denna, men om deckarlängtan blir svår så är det bra att vara utrustad.

Udda av Sara Lövestam - eftersom jag nyligen läste och gillade I havet finns så många stora fiskar och är nyfiken på mer av Sara.
Emmy Morèns dubbla liv av Barbara Voors - eftersom jag älskar författarens övriga böcker men av någon märklig anledning "glömt" att läsa hennes ungdomsbok.

Med begränsningen att jag jag endast får låna 2 böcker per vecka så kan jag välja ett lån till (2 av böckerna var jag förutseende och lånade i förra veckan), men jag avvaktar till sista minuten innan jag bestämmer mig för vilken bok den sista blir. Man får verkligen planera sina lån i tid...

Något italienskt måste också följa med. Det blir Appunti di un venditore di donne eftersom jag nu länge tjatat om att jag ska läsa något av Giorgio Faletti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)