onsdag 28 oktober 2009

Men inte om det gäller din dotter

Jag har haft 2 argument för att inte läsa Men inte om det gäller din dotter av Jan Guillou:
1. Titlen: som låter som en dålig parodi på Inte utan min dotter
2. Den är skriven av Jan Guilliou...

Fast när jag förstod att det var en fristående fortsättning på den mycket bra boken Tjuvarnas marknad så gav jag den ändå en chans. Den levde inte alls upp till mina förväntningar, det var för mycket Hamilton, spioneri och franska främlingslegionärer för mig. Däremot tror jag att alla som gillar serien om Hamilton gillar även denna boken. Er uppmanar jag att omedelbart läsa boken om ni inte redan gjort det!

Jan Guillou tillhör inte mina favorit författare, men han är ju mycket produktiv så ibland ger jag honom chansen och ett par av hans böcker har fastnat. Förutom Tjuvarnas marknad som jag redan nämnt så tror jag många kan hålla med om att Ondskan är en väldigt väldigt bra bok.

Nu ser jag verkligen fram emot att läsa en riktigt riktigt bra bok. Men först ska jag läsa sista boken innan tenta på engelskan - som givetvis kan vara bra den med :)

Här kan du hitta vad andra skrivit om samma bok

3 kommentarer:

  1. Jag har bara läst en bok av honom. Var den första i Hamiltonserien men jag gillade den inte. Var så mycket vapentermer och annat tråkigt. Minns att jag fick hoppa över mycket:-) Men det var ju väldigt många år sedan. Kanske skulle ge honom en chans igen!?

    SvaraRadera
  2. Jag har som du aldrig varit någon fan av Guillou, men jag tyckte att både Tjuvarnas marknad och denna Inte om det gäller din dotter, tyckte jag var riktigt bra! Har lånat Madame Terror av en kompis, ska se om det är nåt att ha... Ha en trevlig vecka!/kusin Helena

    SvaraRadera
  3. Matildas mamma: Ja, det verkar som det är mycket en smaksak om och isf vad man gillar av Guillou - med det finns som sagt några jag tycker riktigt mycket om och kan rekommendera!

    Helena: Jo, det var mycket pga av vad du sa i somras som fick mig att läsa denna boken :)
    Hoppas du även gillar Madame Terror (som bör innehålla ung samma karaktärer som denna eller?)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)