onsdag 16 september 2009

Och nu blir det film

Boken Fingersmith (Ficktjuven på svenska) av Sarah Waters är en av de bästa böcker jag läst på senare år. Utan att vara en deckare är det en historia som är så spännande att man bara måste fortsätta att läsa för att se vad som skall hända. Sarah Waters är mästare på att ställa handlingen på ända - och som läsare tvingas man helt omforma sin uppfattning om de olika karraktärerna.

Innan sommaren beställde jag BBC filmatiseringen av boken från amazon.co.uk men det har inte blivit av att jag har sett den förrän nu.

Även filmen var väldigt väldigt bra. Har den gått på svensk TV måntro? Det är 2 delar på vardera 1,5 timmar. Ett starkt intryck från boken var miljöskildringarna. Hur dystert, mörkt och fuktigt det var. Därför regagerade jag direkt på en utomhusscen där solen sken och allt såg idylliskt ut. Fast för att återupplava miljön från boken kanske den behövts filmas i svartvitt :)

Antagligen är det bra att låta det gå ett tag mellan det att man läser en bok till dess man ser filmen. Ett par av mina vänner blev väldigt besvikna på filmen "Män som hatar kvinnor", och tyckte den utelämnade alldeless för mycket väsentligt, men då hade de läst boken strax innan.

Sarah Waters har kommit ut med en ny bok iår "The little stranger" och den har nominerats till ett av Englands främsta litterära priser: the man booker price. Jag kan knappt vänta till den kommer i pocket! Min svägerska som har den inbundna versionen vill däremot inte börja läsa den, utan behålla karamellen att suga på ett tag först. Hade hon inte bott i så långt bort som i London hade jag kanske kunnat få låna den först :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)