måndag 14 september 2009

Manifest eller ej

När jag var i London i augusti såg vi en utställning på Tate Modern om Futurismen som grundades för precis 100 år sedan. Det futuristiska manifestet är en ganska skrämmande men intressant läsning och i museets egen affär kunde man köpa anteckningsböcker med ordet Manifest tryckt på framsidan.

Det gav mig iden att skriva ett eget manifest inför startandet av denna bloggen. Nu gjorde jag inte det, men en av punkterna skulle isf vara att inte skämmas för något jag läser. Det låter dumt, men ibland när jag läser en bok kan tanken smyga sig in att det inte är god och fin nog litteratur som jag inte borde uppskatta som jag gör. Helidiotiskt, jag vet.

I slutet av augusti kom sedan Manifest-debatten på DN och i den debatten finns ett intressant manifest, läsarnas manifest, av personerna bakom siten bokcirklar.se Det poängterar att god littertur skapas av läsaren och inte av förlagen: "Vi Läsare vill inte bli skrivna på näsan av några som tror sig veta vad vi ska och bör läsa."

Även om inte jag kommer skriva ett manifest för min blogg så lovar jag härmed att aldrig skämmas för någon bok jag läser och tycker jag en bok är usel kan jag ju faktiskt skriva det - oavsett om den anses vara god eller dålig litteratur i någon förståsigpåares ögon!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)