fredag 11 september 2009

God vana

Jag brukar försöka köpa en svensk bok översatt till engelska när vi är i Sverige och skänka till barnens dagis. Nu är det femte året i rad som jag har barn på samma dagis så det har blivit några böcker.

Utbudet på översatta böcker hos bokhandlarnarna i södra småland är minst sagt begränsat så det får bli vad jag hittar. Tidigare har jag bl a köpt böcker om Alfons, Bu och Bä, Pippi och Ellen. Igår när jag hämtade sonen sa fröken att de jobbat med en bok jag gett dem med nån snäcka i och de därför höll på att måla fiskar. Fast jag måste erkänna att jag inte komer ihåg vilken bok det är...

I år köpte jag Oink, Oink Benny av Barbro Lindgren och Olof Landström. Böckerna om Benny har inte varit några favoriter hos mina barn, men detta var en ganska söt historia. Faktiskt så togs en annan av böckerna om Benny (jag tror det var Nämen Benny) upp på kursen i barnlittertur jag läste i våras. Det jag kommer ihåg som sas om den är att den cementerar könsrollerna - och det kanske inte var det bästa betyget....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)