onsdag 30 september 2009

Il giardino dei Finzi-Contini

Yes yes yes! Nu har jag läst ut den första (och tjockaste!) av böckerna i höstens italienska kurs. Il giardino dei Finzi-Contini av Giorgio Bassini. Den var betydligt svårare än jag föreställt mig, men meningar uppåt 10 rader långa. Ändå var den såpass bra att man efter ett tag vänjde sig och det gick ganska bra att läsa ändå. Jag ville hela tiden veta hur kärlekshistorien mellan jag-berättaren och den judiska överklassflickan skulle utveckla sig och det drev läsningen framåt. Boken handlar om ett gäng judiska ungdomar i den italienska staden Ferrara före och under andra världskrigen. Den handlar också om kärlek och flykt undan fascisternas rasistiska lagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)