söndag 1 januari 2012

Hoppas

Hoppas gör man väl extra mycket så alldeles i början av ett nytt år. Men många av våra förhoppningar skulle nog te sig totalt ouppnåeliga och troligen även ganska patetiska för Jonna som sticker hemifrån några dagar innan jul. Hon sticker från en mamma som sviker och väljer att fira jul med sin nya kille istället för med Jonna och från en alkoholiserad mormor som skäller istället för att bry sig när Jonna ringer från rymmen och faktiskt längtar hem. Aldrig hade Jonna anat hur svårt det skulle vara att hitta jobb i julrushens Stockholm och vad man får vara beredd att ställa upp på för värme och en plats att sova på.

Jag kan inte låta bli att dra paralleller till Barfota änglar som jag läste nyligen. Barfota änglar är en verklig historia om ett par tjejer som sticker till Asien för att fly livet hemma som inte riktigt lyckades beröra. Det gör däremot denna fiktiva berättelse om Jonna. Som tonåring skulle jag ha älskat att läsa böcker som Hoppas av Åsa Anderberg Strollo.


Boken Hoppas vann jag i höstas på Enligt O's blogg. Tack :) Nu hamnar den på hyllan för ungdomsböcker dom mina barn ännu inte är gamla nog att läsa. Men snart.


 

2 kommentarer:

  1. Va härligt att bo i Italien, var är det du bor? Kan dina barn bara italienska eller svenska också? :)

    SvaraRadera
  2. Bokparadiset: Vi bor en bit från Milano i norra Italien. Mina barn är 3-språkiga och det kan man läsa mer om under fliken Flerspråkighet här på bloggen :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)