fredag 16 september 2011

På tal om att läsa miljövänligt...

...som Mimmimarie skrev om tidigare i veckan så upptäckte jag att min senast införskaffade bok har texten "Questo libero è stato stampato su carta certificata FSC nel pieno rispetto di una gestione forestale sostenibile" (översatt i korthet: Boken är tryckt på miljövänligt FSC cerifierat papper).

Nu måste jag ju erkänna att det inte var miljöcertifieringen som var anledningen till att jag skaffade boken. Det är ju sällan ett av de viktigaste kriterierna när man skaffar en bok. I mitt fall var det så att jag har varit min bokklubb så trogen att jag fick välja en gratis bok. Eftersom högen av olästa italienska böcker börjar bli väl stor så tänkte jag att en kokbok skulle passa bra. Jag valde utifrån att det skulle vara traditionella italienska rätter som lagas relativt enkelt och då blev det Mamma Mia : Ricette Italiane e storie di cucina. Dessutom tycker jag att den är den är riktigt snygg, vilket när det gäller kokböcker faktiskt är ett inte helt oviktigt kriterium. Miljövänligheten får väl ses som ett plus - även om det inte var något jag tänkte på i affären.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)