lördag 22 januari 2011

Läslust

Just nu läser och njuter jag av Niccolò Ammanitis senast utkomna bok i Italien, Io e te (Jag och du), men kan inte låta bli att fundera på vad som skall komma härnäst. Det finns ett par nyutkomna böcker som jag är sugen på att läsa nu när jag har möjlighet att låna dem till min BeBook. Det är ju exakt det jag vill ha den till - för att få möjlighet att läsa nyutkommen svensk litteratur!

Sedan jag på 90-talet läste Nedkomst och Hem av Magnus Dahlström, så jag sällar mig till alla dem som väntat och väntat på hans litterära comeback. Gårdagens recension i DN minskar inte min lust att ta mig an hans nyutkomna Spådom. Det enda som får mig att tveka är tjockleken. 500 sidor. Inget som normalt sett avskräcker mig, men min läsning har gått trögt på senaste tiden och om jag somnar efter 10 sidor varje kväll så kommer det ta 50 dagar att läsa ut boken...

En annan, betydligt tunnare bok som jag sett recenserad i några bloggar senaste dagarna, bl a hos en bokcirkel för alla, är Veronica Malmgrens bok Gracie om tonårsvänskap. Något i de recensioner jag läst har fångat mitt intresse och gjort mig nyfiken på denna debutant. Denna bok är dessutom betydligt tunnare än Spådom så det lutar åt att jag denna gång låter formatet bestämma börjar med Gracie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)