fredag 14 mars 2014

Wilderness av Roddy Doyle

Jag är ganska säker på att det var det vackra omslaget som lockade min nio-åring att läsa Wilderness av Roddy Doyle, han älskar nämligen vargar och visst har huskyn på omslaget stora likheter med en varg! Som en stor Roddy Doyle-fantast själv så hade han inga problem att övertyga mig om att köpa boken till honom.

Så fort han avslutat läsningen så snappade jag åt mig den för att läsa själv. Jag älskar verkligen Roddy Doyles språk och dess irländska inslag, denna boken är inget undantag därifrån utan den är otroligt välskriven. Han är en mästare på dialoger och skriver helt naturligt som man pratar och i denna boken är t ex de finska guidernas språk väldigt karaktäristiska.

Boken handlar om en familj bestående av storasyster Gráinne från pappan första äktenskap, småbröderna Tom och Johnny och deras mamma Sandra. Plötsligt dyker Gráinnes mamma upp efter många års frånvaro och Sandra tycker det är bäst att hon och pojkarna reser bort ett tag och de reser på ett riktigt vinter äventyr i den finländska vildmarken.

Vartannat kapitel i boken följer pojkarnas resa som utvecklas till ett riktigt äventyr som får dem att växa och känna sig både stora och att de trots att de är små kan vara till hjälp. Vartannat kapitel följer Gráinne och hennes mammas trevande försök att förstå och närma sig varandra. Jag kan tycka att de olika trådarna i boken vänder sig till lite olika publik. Min son uppskattade, och kunde relatera till pojkarnas äventyr, men säkert förstod han inte allt av tonårstjejens ilska och frustration över att ha blivit övergiven av sin mor som liten. Ett lite äldre barn kan säkert tycka precis tvärtom. Själv uppskattade jag båda delarna av berättelsen lika mycket!

Detta är den femte titeln i mars månads läsmaraton 2014. Hälften avklarat och drygt halva månaden kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)