torsdag 6 mars 2014

Lyckliga gatan av Liza Marklund

Lite sen med första bokinlägget denna månad med tanke på 10 utlovade under mars, kanske man kan tycka. Fast med läsningen ligger jag i framkant, bara skrivandet som halkar efter lite!

Min första titeln i mars månads läsmaraton är Lyckliga gatan av Liza Marklund.

Vad jag blev positivt överraskad av Liza Marklunds senaste bok Lyckliga gatan! Jag har inte alls gillat henne efter de allra första Annika Bengtzon deckarna, men "behövde" något att lyssna på när jag pysslade här hemma och i brist på annat valde jag den boken på e-libs ljudboksbibliotek och jag gillade vad jag hörde! Jag tror jag stört mig en hel del på huvudpersonen tidigare, men upplevde nu att hon lugnat ner sig betänkligt och inte alls framträdde lika bufflig och egoistisk som jag uppfattat henne tidigare.

Handlingen då? Förutom två grymma misshandelsfall med tortyrinslag, varav det ena med dödlig utgång så försvinner två kvinnor med ca tretti års mellanrum. Både Kvällspressen med Annika Bengtzon i spetsen och polisen famlar lite i blindo. När läsaren får en inblick i de kriminellas hjärnor mot slutet av boken så klarnar bilden, men jag undrar om det inte måste vara en uppföljare planerad för jag missade i vilket fall att förstå både motivet och vem som ligger bakom egentligen. Och Annika Bengtzons ex-man Thomas Samulesson, vad sjutton sysslar han med? Lite för många öppna trådar på slutet för att boken ska kännas helt avslutad.

2 kommentarer:

  1. Så klart du kommer klara hela sträckan! Roligt att du verkar ha fått en bra start också :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du också gillade Lyckliga gatan! Som sagt, jag blev också väldigt positivt överraskad. Tycker att Liza Marklund verkligen har blivit en bättre författare sen Sprängaren. Och du, mars är en rätt lång månad. Detta kommer du att greja!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)