tisdag 24 augusti 2010

Albatross

När jag lockades av omslaget på Hans Gunnarssons bok Albatross så tänkte jag nog först inte på golfbollen. Hade jag vetat att golfspelandet var en sådan central del av bokens berättelse så hade jag nog inte gett den någon chans.

Huvudpersonen är en uttråkad medelålders man som spenderar sommaren i en stuga med sin sambo, sina golfklubbor, en hund och lite för mycket alkohol.

Boken har 18 kapitel, precis som antalet hål på en golfbana - bara denna detalj antyder golfens betydelse!

Det som driver mig framåt i läsningen är de citat som inleder varje kapitel. Det är kollegor, tillfälliga bekanta och släktingar som uttalar sig om huvudpersonens karaktär och antyder att något kommer att inträffa senare i boken. Kul bok, trots allt golfande!

4 kommentarer:

  1. håller med dit, lockande omslag! Jag dras ofta till gula omslag faktiskt, inte så vanligt:-)

    SvaraRadera
  2. Har hunden någon roll. Gillar bullterrier skarpt, väldigt speciella vovvar...

    SvaraRadera
  3. Jag hade nog inte heller reagerat på att det faktiskt är en golfboll!

    SvaraRadera
  4. ...med näsan i en bok: Ja, även hunden har faktiskt en central roll i boken!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)