onsdag 4 november 2009

City of glass

När det hela tiden kommer en strid ström av nya böcker jag vill läsa så blir de lite äldre böckerna jag är sugen på att läsa lidande även om jag ofta har goda avsikter.

Därför blev jag väldigt glad att äntligen få läsa City of glass av Paul Auster som kurslitteratur.

Det här är helt briljant. Det är omöjligt att förutsäga vilken riktning handlingen kommer att ta, och ens i vilken skepnad huvudpersonen kommer uppträda. Vem är han? Och vem är författaren? vad är verklighet? Vad är något annat? Vad isåfall?

Det ger mersmak och jag kommer läsa även de övriga två novellerna i New York triologin. Snart. Vet bara inte när!

2 kommentarer:

  1. oh, nu blir jag ännu mer sugen på att läsa new york trilogin! just nu läser jag siri hustvedt, så det kanske skulle passa att fortsätta med auster :)

    SvaraRadera
  2. Fia: Det skulle det absolut (även om jag tyvärr ej läst något av henne...) hon har nämligen en liten "biroll" i City of glass.

    ...jag tror inte jag avslöjade för mycket nu :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)