måndag 12 september 2016

...och vinnaren är...

Nu hoppar jag tillbaka till ett av mina första inlägg efter sommaren. Nämligen det om Ove!
I helgen såg jag nämligen även filmen så nu har jag på en månad 
1. Läst boken 
2. Sett teaterföreställningen 
3. Sett filmen 
...och vågar mig därför på en liten jämförelse.

Rheberg gör en fantastisk tolkning i sin enmansföreställning, han ÄR Ove samtidigt som han även ger röst åt berättelsens övriga karaktärer. Jag hade precis läst boken när jag såg föreställningen så visst tänkte jag på att många episoder från boken inte fanns med (konstigt vore ju annars!) men det gjorde inte så mycket då framställningen i sig var så bra och levde sitt eget liv.

Även Lassgård gör en bra tolkning av Ove och filmen täcker mycket mer av handlingen än vad föreställningen gjorde. Men jag saknade verkligen att några av karaktärerna blivit små bifigurer vilkas historier inte alls berättas i filmen (Jimmy, Mirzad, journalisten Lena etc). Både i boken och i föreställningen så går Ove från en ensam man till att en efter en samla på sig vänner så att han tillslut omges av en hel hop med härliga människor. I filmen finns människorna där men man ser bara i förbigående de djupa band som faktiskt skapas mellan de olika personerna och som jag tycker gör berättelsen så unik. Så för mig saknas något av helheten i filmen och min slutsatsen är trots allt boken är bäst! Som vanligt alltså. 

1 kommentar:

  1. så klart:)

    Men beror det inte på att man ofta läst boken först? Skulle man tycka likadant om man såg filmen först?

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)