tisdag 26 juni 2012

4 deckare i semestertider



Värmen är lite mer än jag klarar av här nu och det passar mig utmärkt att läsa lättsmälta deckare. Att däremot sätta sig ner och skriva om dem tar emot så det får bli ett sammanfattande inlägg med en kort kommentar om vardera av de fyra deckare jag läst senaste veckorna. Resultatet är två höjdare och två besvikelser. 

För varje bok jag läser av Kepler så blir "han" bara bättre och bättre. Eldsvittnet är verkligen en riktig bladvändare, perfekt sällskap på stranden eller i hängmattan eller varför inte i husvagnen när regnet smattrar mot taket. 

Jag har följt serien om läkaren Veronica Lundborg och kriminalkommisarie Claes Claesson länge nu. Det är dags att sluta med det för denna gör mig mest bara trött och önska att den ska ta slut snart. Kul att den utspelar sig i glasriket, men den tänder aldrig till och blir spännande. 

Även Turstens serie on Irene Huss har jag följt länge. I början mest av brist på annat att läsa, men hon har övertygat mer och mer och I skydd av skuggorna är rikigt riktigt bra läsning för sommarsemestern. Jag ska inte önska att hon ger ut sina deckare oftare, för det verkar vara ett gott tecken att de kommer med lite glesare mellanrum. 

Appelqvist är en ny bekantskap för mig och jag jag hade faktiskt ganska höga förväntningar. Kanske var mitt misstag att välja att lyssna på boken. Inläsarens tonfall påminner mig om inläsningen av disneyböckerna vi lyssnat på till leda i bilen när barnen var lite mindre och det är för mig helt omöjligt att hålla koncentrationen på intrigen... Får se om jag orkar prova något annat av författaren efter den fadäsen. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)