onsdag 15 juni 2011

Bara vanligt vatten

Idag när jag har packat har jag passat på att lyssna klart på Bara vanligt vatten av Kajsa Ingemarsson. Jag måste säga att den började bedrövligt dåligt. Jag hängde upp mig på allt - den stela uppläsningen, det styltade gammaldags språket, alla adjektiv som bara tjänar som tom utfyllnad, den banala handlingen - för att efter ett tag förstå att vad som inledde boken var en en berättelse i berättelsen. Eller rättare sagt så är det ett utdrag ur den roman som huvudperson Stella skriver. Stella är bästsäljare i högsta bokförsäljarligan och håller på med den tionde och sista delen i en serie deckare.

Samtidigt som läsaren följer Stellas mödosamma arbete med sin roman så får man parallellt följa hur romanen växer fram genom utdrag ur den. Just det är ett spår som jag aldrig riktigt kommer in i och som känns mest i vägen faktiskt. Stellas egna mer eller mindre kaosartade privatliv är däremot desto mer intressant och engagerar mig mer och mer ju längre in i romanen jag kommer. Även om den delen är full av klichéer och Stella är inte direkt en sympatisk person som det är lätt att tycka om så känns det att det är medvetet skrivet på det sättet, och sympatierna vaknar när handlingen fortskrider.

Nu är inte chick lit är en genre som jag någonsin har haft någondirekt lust att läsa. Vad jag kan minnas är Bridget Jones Dagbok för 15 år sedan det enda jag läst i genren. Men jag tror att Bara vanligt vatten passar ganska bra i chick lit genren, eller är jag helt ute och cyklar? Shopping, skönhet, trassliga relationer är i alla fall centrala ingredienser. Mig fick det även att dra paralleller till en bildungs roman där hjältinnas väg till vuxen mognad är romanens mål (även om tidspannet här är bara är ett år så har huvudpersonen stora likheter med en självisk barnunge i början). Men det kanske är ett typiskt karaktärsdrag för all chick lit? Feel good är det i vilket fall som helst - och jag har verkligen strecklyssnat på långa stycken av boken. Den är rolig och ger även en kul inblick i förlagsvärlden där riktiga personer blandas vilt med uppdiktade.

2 kommentarer:

  1. Hm, det ligger ju och vantar pa mig, skall bli intressant att se vad jag tycker!

    SvaraRadera
  2. Jag brukar gilla chick lit men inte Kajsa Ingemarsson.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)