söndag 12 juni 2011

Boken om Blanche och Marie


Eftersom jag tycker mycket om P. O. Enquist så förstår jag inte varför det var så överraskande att även Boken om Blanche och Marie skulle vara så fängslande! Bokens huvudpersoner är de verkliga historiska personerna Blanche Whitman och Marie Curie och det är deras vänskap och deras respektive förhållande till  kärleken som står i fokus. Men boken är även en hisnande resa i vetenskapshistorien och samtidigt i kvinnohistorien. Det är helt lysande - jag är euforisk.

Det är en i huvudsak tragisk historia som växer fram. Blanche är en vacker ung kvinna som deformerats och reducerats till "en torso i en trälåda på hjul" i vetenskapens namn. När man läser om hur kvinnor med den högst tveksamma prognosen hysteri utsattes för fruktansvärda övergrepp går det kalla kårar genom hela kroppen. Blanche har blivit ett försöksdjur i vetenskapens namn. Som läsare blir jag upprörd å hennes vägnar samtidigt som hon själv bär sitt öde med en orubblig stolthet.

De övergrepp Marie får utstå är inte av fysisk men psykologisk karraktär - men de har samma ödeläggande effekt på hennes liv och hennes förmåga att ägna sig åt den vetenskap som hon brinner för. Hade hon varit en man hade troligen aldrig den sk skandal som tillslut tvingade henne till landsflykt fått någon att höja på ögonbrynen. Som utlänning och kvinna fick hon uppleva ett otroligt hat från fransmännen. Det sätts i ett perspektiv när hon i England hamnar mitt i kvinnornas kamp för rösträtt och allt detta gör att en helhetsbild träder fram som klargör hela den komplexa situationen som kvinnorna kämpade för att ta sig ur för bara 100 år sedan.

Mängder av historiska personligheter finns med på ett hörn och Enquist blandar historiska fakta med fiktion. Ett grepp som kanske kan tyckas tveksamt ibland, men här tycker jag det uppfyller ett syfte när det tar fokus från huvudkaraktärerna och lyfter fram kvinnans situation generellt.

Jag fångas även av de små små glimtarna från P.O.s egen uppväxt. Har man inte läst hans mer självbiografiska romaner så kan det kanske vara lite svårt att första vem kvinnan som virkar vantar till de finska soldaterna under andra världskriget och grubblar över livet som runnit förbi eftersom det oftast inte framgår vad eller vem han syftar på.

5 kommentarer:

  1. Låter som en bok för mig. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  2. Det låter även för mig som något jag gärna skulle läsa. Tack för tipset!! Vad skönt förresten att ni redan fått sommarlov. Här har vi en och en halv vecka kvar.

    SvaraRadera
  3. Mimmimarie och K-L: Hoppas ni inte blir besvikna. Jag bara älskade den :)

    SvaraRadera
  4. Jag har faktiskt bara last Livlakarens besok tidigare, men det gillade jag nagot enormt, sa det har later som en bok for mig!

    SvaraRadera
  5. Emma:Jag ska definitivt läsa Livläkarens besök - jag gjorde ett försök men gillade den faktiskt inte då. Sedan tog det några år innan jag började läsa andra böcker av P.O. och upptäckte att jag gillade honom och hans stil väldigt mycket och tycker nog att Livläkaren är värd en ny chans.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)