fredag 17 december 2010

Hungerflickan

Hungerflickan av Hillevi Wahl är en roman, men den är baserad på författarens egna ungdomsår. Det är lätt att lida med huvudpersonen Imerli som verkligen inte har haft en lätt uppväxt med alkoholmissbrukande föräldrar. "Flykten" till USA och studierna där medför inte heller det avbrott hon behöver och längtar efter. Samtidigt upplever jag inte boken som sentimental, det finns ingen tyck-synd-om-mig attityd hos Irmeli trots att hon håller på att gå sönder. Istället finns det en styrka som får henne att kämpa och klara sig på egen hand utan stöd från familj eller samhälle. Jag blir anfådd och trött när jag tänker på att det finns så många ungdomar som har det som Irmeli, men undrar hur många har hennes styrka och hur många klarar sig lika bra som hon trots allt gör? Hillevi har en läsvärd blogg där hon ofta tar upp t ex missbruks- och beroende frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)