onsdag 26 augusti 2009

Bokutmaning

Denna blogg behöver fyllas med innehåll innan jag pushar den på min vanliga blogg. Därefter kommer allt bok och läs relaterat skrivas härinne. Så längepublicerar jag denna utmaning från Fina Matildas mamma på båda bloggarna. Det handlar om att lista 15 böcker som berört en. 15 är väldigt många och som tur är har jag skrivit ned alla böcker jag läst under ganska många år. Det är kul att tänka tillbaka - många böcker har jag helt glömt bort.

Här kommer listan - helt utan inbördes ordning!

Fingersmith av Sarah Waters (på sv: Ficktjuven)
Inte en utan två (eller fler?) gånger tar handlingen en sådan vändning att man som läsare står där och häpnar över att man låtit sig luras och dupleras så totalt. Helt lysande.
The Innocent av Ian McEwan
Briljant kriminaldrama.
The woman who walked into doors av Roddy Doyle (på sv: Kvinnan som gick in i dörrar)
För att jag älskar Irland och vet att den förskönande bilden inte alltid stämmer.
Paula Spencer av Roddy Doyle
Uppföljningen av ovanstående bok.
Tusen strålande solar av Khaled Husseini
För insynen i en okänd kultur.
Mig äger ingen av Åsa Linderborg
Det komiska ingenkännandet av att växa upp på 70-talet fastnar i halsen när handlingen övergår i tragisk barndomsskildring.
Musselstranden av Marie Hermansson
Är en av de bästa böcker jag läst, men jag kommer inte längre ihåg vad den handlar om så jag måste nog läsa om den snart...
Vågorna Alma, vågorna av Cilla Naumann
(Här kunde jag kopiera in texten från övenstående bok!)
Oracle night av Paul Auster
Fortfarande den enda boken jag läst av honom och det borde helt klart vara flera.
White teeth av Zadie Smith
Hennes debutroman var otrolig och lovade så mycket - men jag har blivit besviken på senare böcker och senaste åren vet jag inte ens vad (om) hon gett ut.
An equal music av Wikram Seth (på sv: Kärlekens musik)
Jag har skrivit ned alla böcker jag läst sedan 1997 och satt ett personligt betyg baserat på min upplevelse. Detta är den enda bok som fått max betyget 5. En otrolig kärlekshistoria. Eftersom ingen annan bok nått upp till samma nivå har jag efter denna bok aldrig satt något betyg högre an 4,5
Som om jag vore där av Slavenka Drakulic
Nästa som rör mig av Bodil Malmsten
Jag minns att jag förtrollades av hennes språk när jag läste denna boken.
Supermat av Helena Nyblom
Har jag just läst och den väcker många tankar som jag tror kommer påverka maten i vår familj framöver. Det är väl att beröra om något!
Det blåser på månen av Eric Linklater
Listan borde rymma många fler barn- och ungdomsböcker men nu fanns det bara en plats kvar på min lista av 15 så det får bli denna som representerar hela den viktiga barn- och ungdomslitteraturen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)