torsdag 27 augusti 2009

Say cheese!


Sedan flera år är Charlie och Lola böckerna av Lauren Child riktiga favoriter hos barnen och de tröttnar aldrig på dem. I helgen när jag var i London fyllde jag på barnens samling med den här som heter Say Cheese! och är precis lika rolig och bra som övriga böcker i serien.

Jag tycker bilderna i collage stil är underbara. Mig påminner de om svenskt 70-tal och böcker som Alfons Åberg och Lilla spöket Laban. Undrar om författaren har sett dem eller om det funnits liknande trender även bland engelska bilderböcker tidigare!? Jag är inte så bevandrad att jag känner till det.

Igår kväll tyckte jag det var försent för godnattsaga när dottern gick och la sig efter klockan 9, men när hon då föreslog att hon skulle läsa Say Cheese som godnattsaga till mig istället så kunde jag ju inte säga nej. Hon är otroligt duktig. Trots att ingen har läst boken högt för henne sedan hon fick den kunde hon utan problem läsa alla orden. På engelska. *Stolt mamma*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)