onsdag 7 december 2011

Att komma över en lässvacka

Jag har överraskat mig själv och sprutat ut recensioner av olika längd och djup de senaste två veckorna. Innan dess gick det minst sagt segt med både läsning och recenserande. Hemligheten? Av böckerna på min läslista har jag valt de tunnaste. De tjockare böckerna har helt enkelt känts oöverkomliga, så de har fått vänta och på så vis har jag fått lite flyt i läsningen igen.

  • Jag började med Cuore di Ciccia av Susanna Tamaro. Visseligen på italienska vilket kräver hög koncentration, men en barnbok så det var inga problem att hänga med i storyn. Med både humor och allvar skriver hon om övervikt hos barn, man kanske framförallt om vuxnas oförmåga att se roten till barnen problem.
  • Sedan lyssnade jag och barnen på Jaquline Wilsons bok Lily Alone i bilen på väg till och från skolan. Lilys mamma lämnar Lily med ansvar för tre småsyskon. Ytterligare en bok om oansvariga vuxna och starka barn. 
  • Jag läste Tre starka kvinnor av Marie Ndiaye. Jag överraskades av att det inte var en roman utan tre långa noveller, men med distans till läsningen kunde jag se en komplex bild av problematiken Ndiaye vill lyfta fram - Afrikas kvinnor i postkonialismens Frankrike.
  • Årets augustpristagre i barn- och ungdomsklassen, Pojkarna av Jessica Schiefauer har skrivit en berättelse om utanförskap, vänskap, identitetsskapande, brytning, beroende. Och den är rikigt riktigt bra.
  • Barfota änglar av Linnea Willèn om två trasiga tjejers försök att fly från sina problem var visserligen tunn, men den grep aldrig riktigt tag i mig. 
  • Jag skrev även en kort recension av den sista delen i Stefan Tegenfalks otroligt bra och spännande trilogi. Den felande länken var allt annat än tunn, men så läste jag boken för ett tag sedan utan att det blev av att jag recenserade den. 
  • Det blev även en kort redogörelse över vad jag tyckte om Liza Marklunds nya bok Du gamla du fria. En del kritiker har inte varit nådiga, men mig passade den utmärkt att lyssna på i adventsstöket här hemma.  
  • I helgen läste jag först ut Man Booker Pristagaren Julian Barnes The Sense of an Ending. En bok om en högst ordinär man vars liv förändras när han en dag får ett oväntat brev, med ett totalt oförutsägbart slut. Tunnast och kanske den jag tyckte bäst om av senaste veckornas lästa böcker :)
  • Den sista boken jag recenserat under dessa veckor var Kortvingar av Anja Snellman. Ett kärt återseende av en författare som hamnat i glömska och som inte gjorde mig besviken. 
Igår läste jag dessutom ut 3 böcker - det händer sannerligen inte varje dag. Det tre var:

Maria Lang - Farliga drömmar
Alison Uttley - Penelope : en resa i tiden (högläsning)
Astrid Lindgren - Mio min Mio (högläsning)

Jag hade verkligen planerat att jag skulle läsa ut båda barnens högläsningsböcker samt min egen bok innan vi beger oss till Dublin idag (framme vid midnatt...). Därför la jag ner mer tid på läsning än vanligt igår kväll. Min Maria Lang bok är gammal och sidorna håller på att släppa så den tål inte att packas och barnen för klara sig utan högläsning de dagar vi är borta  - fast chansen att vi hittar något där är överhängande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)