tisdag 1 december 2009

The Little Stranger

Jag läste faktiskt ut årets mest efterlängtade bok, The little stranger av Sahra Waters, redan i förra veckan, men eftersom jag faktiskt inte vet vad jag tyckte om den har jag inte tagit tag i att skriva förrän nu.

Det jag saknar är Waters klara insikt som kastar sitt ljus över sakernas faktiska tillstånd. Men när jag läst ut The little stranger vet jag fortfarande vems version jag ska tro på: Dr Faradays eller Carolines. Har jag missat något??? Jag förväntade mig en helt naturlig förklaring till alla händelser på det Engelska godset Hundreds som på Waters vanliga vis lättar på dimmorna och lämnar allt glasklart, en bekräftelse på att det inte finns några spöken.

Det är en bra bok. Spökena är kanske lite för verkliga föra att lämna en logisk själ som min ifred bara :)


Miljöerna är underbart engelska och levande som vanligt. Inget förskönande utan grått med en odör av fukt ständigt närvarande. Man befinner sig verkligen där. En bok att sträckläsa en mörk vinterhelg!

3 kommentarer:

  1. Jag skulle kunna tänka mej att läsa den här boken enbart för de underbart engelska miljöerna. Jag älskar att romantisera över engelska miljöer.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst Sarah Waters, men jag blir lite nyfiken (jämt nyfiken!)... Men det är lite jobbigt det där när man känner att man kanske har missat något, så att man inte riktigt kan knyta ihop säcken!

    SvaraRadera
  3. Fia och Red Fox:
    Ett litet tips: Har ni inte läst Sarah Waters innan så börja med "The Fingersmith" (Ficktjuven) den är ett mästerverk. Både vad gäller plott och miljö! En bok jag önskar jag hade oläst så jag kunde få läsa den igen :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)